menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespennest

Ga naar meest recente reactie

tijsdobbelsteen

Tijsdobbelsteen

Hoi,
Een aantal weken hebben wij al last van wespen in onze tuin, tot mijn verbazing heb ik gister een wespennest gevonden tijdens het schoonmaken.
Online lees ik veel dat je zo'n nest gelijk moet weghalen, alleen heb ik geen idee hoe.
Ik heb online gekeken naar tips en tricks om het zelf te doen. Maar ook naar ongediertebestrijders zoals ofs.
Ik heb hier alleen totaal geen verstand van, dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
Alle tips zijn welkom
donderdag 18 april 2024 - 10:22
minouke

Minouke

Dat zou ik niet zelf doen, veel te gevaarlijk!!!
Hier komt de brandweer de wespennesten vernietigen.
donderdag 18 april 2024 - 12:07
Zeus

Zeus

Ik dacht brandweer bellen, zelf verwijderen is nogal tricky verwacht ik
donderdag 18 april 2024 - 12:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Online lees ik veel dat je zo'n nest gelijk moet weghalen

Als je zoekt op "wesp", krijg je - jammer genoeg - meteen een boel links naar bestrijders, die - uiteraard - willen bestrijden. Kassa voor hen.

Wespen zijn nuttige dieren die massa's plaaginsecten (o.a. bladluizen en muggen) verdelgen. Als je ze niet bedreigt, zijn ze niet aggressief.
(Op kamp doopten we onze vingers in limonade en gingen dan aan de vuilnisbakken staan. De wespen kwamen dan de limonade van onze vingers likken. Niemand heeft daar ooit een steek gekregen.)

Dus belangrijkste vraag: in hoeverre heb je er echt "last" van?
(Misschien "wesp nuttig" eens proberen als zoekterm?)

Dan een wat lastigere vraag: ben je zeker dat het een wespennest is?
(Mijn excuses als jij dat wel weet, maar heel wat mensen kennen het verschil niet tussen wespen, bijen, hommels, (Aziatische) hoornaars, blinde vliegen ...)
Eventueel een foto toevoegen als je niet helemaal zeker bent?

Is het nest dat je gevonden hebt momenteel bewoond? Nesten worden normaal maar één jaar gebruikt, waarschijnlijk om parasieten te vermijden.
Het wespennest dat ik onlangs zag, was nog erg klein.
Als er geen beweging is rond het nest (kijk op verschillende tijdstippen van een dag) kan je het gewoon weghalen.

Als de wespen echt op een plaats nestelen waar ze een gevaar kunnen vormen, bel je inderdaad best de brandweer. Je vraagt op voorhand wat het kost om een nest te verwijderen, zodat je niet voor verrassingen komt te staan.

(Het nestje waar ik net naar verwees, zat in een auto, bovenaan het kofferraam. Daar zag je alleen de koningin en een aantal larven (de raten waren open). Dat heb ik voorzichtig losgemaakt en onder een struik gelegd. Niet zeker of het daar verder kan overleven. Als daar al meer wespen actief waren geweest, had ik dat niet zelf gedaan.)
donderdag 18 april 2024 - 12:27
Tuinprins

Tuinprins

In Nederland komt de brandweer echt niet voor een wespennest. Gemeente ook niet. Je wordt doorverwezen naar een ongediertebestrijder die je zelf mag betalen.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 18 april 2024 - 19:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon