menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wespennest

Ga naar meest recente reactie

tijsdobbelsteen

Tijsdobbelsteen

Hoi,
Een aantal weken hebben wij al last van wespen in onze tuin, tot mijn verbazing heb ik gister een wespennest gevonden tijdens het schoonmaken.
Online lees ik veel dat je zo'n nest gelijk moet weghalen, alleen heb ik geen idee hoe.
Ik heb online gekeken naar tips en tricks om het zelf te doen. Maar ook naar ongediertebestrijders zoals ofs.
Ik heb hier alleen totaal geen verstand van, dus hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!
Alle tips zijn welkom
donderdag 18 april 2024 - 10:22
minouke

Minouke

Dat zou ik niet zelf doen, veel te gevaarlijk!!!
Hier komt de brandweer de wespennesten vernietigen.
donderdag 18 april 2024 - 12:07
Zeus

Zeus

Ik dacht brandweer bellen, zelf verwijderen is nogal tricky verwacht ik
donderdag 18 april 2024 - 12:08
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Online lees ik veel dat je zo'n nest gelijk moet weghalen

Als je zoekt op "wesp", krijg je - jammer genoeg - meteen een boel links naar bestrijders, die - uiteraard - willen bestrijden. Kassa voor hen.

Wespen zijn nuttige dieren die massa's plaaginsecten (o.a. bladluizen en muggen) verdelgen. Als je ze niet bedreigt, zijn ze niet aggressief.
(Op kamp doopten we onze vingers in limonade en gingen dan aan de vuilnisbakken staan. De wespen kwamen dan de limonade van onze vingers likken. Niemand heeft daar ooit een steek gekregen.)

Dus belangrijkste vraag: in hoeverre heb je er echt "last" van?
(Misschien "wesp nuttig" eens proberen als zoekterm?)

Dan een wat lastigere vraag: ben je zeker dat het een wespennest is?
(Mijn excuses als jij dat wel weet, maar heel wat mensen kennen het verschil niet tussen wespen, bijen, hommels, (Aziatische) hoornaars, blinde vliegen ...)
Eventueel een foto toevoegen als je niet helemaal zeker bent?

Is het nest dat je gevonden hebt momenteel bewoond? Nesten worden normaal maar één jaar gebruikt, waarschijnlijk om parasieten te vermijden.