menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Verdorde bloemknoppen en blaadjes aan wintergroene hortensia

Ga naar meest recente reactie

mitterer1

Mitterer1

De bovenste blaadjes en de bloemknopjes van mijn groenblijvende hortensia zijn ineens verdord. Geen idee van de oorzaak, genoeg geregend, en ik ontdek ook geen ongedierte onder de blaadjes. Mogelijk heeft het een nachtje een klein beetje gevroren, maar daar moeten ze toch tegen kunnen.Ik zal de dorre delen maar wegsnoeien maar er zullen deze zomer dus geen bloempjes aan komen denk ik. Iemand enig idee van de oorzaak?

Bloemen & Planten

donderdag 25 april 2024 - 15:17
deHaan

DeHaan

Is toch vorst, ik zou er niets aan doen voorlopig.
donderdag 25 april 2024 - 17:00
Melinda

Melinda

Hier heb ik hetzelfde probleem met mijn hortensia’s. Was al bang dat het aan de nieuwe meststof lag.
donderdag 25 april 2024 - 18:04
Peterplant

Peterplant

Hoe kom je er bij dat het een groenblijvende hortensia is ?
Zo te zien een gewone hortensia die in zuid Europa of in een kas voorgetrokken is en nu een enorme klap van de kou heeft gekregen.
donderdag 25 april 2024 - 19:44
mitterer1

Mitterer1

Ik denk dat het een groenblijvende hortensia omdat ik hem als groenblijvende, laagblijvende (+/- 60cm) bodembedekkende gekocht heb.
Hij is al 2 winters helemaal groen gebleven, nooit last gehad van de kou.
De juiste benaming van deze variant weet ik niet, kan het kaartje niet terug vinden.
vrijdag 26 april 2024 - 10:32
Peterplant

Peterplant

De enige groenblijvende hortensia die ook nog redelijk winterhard zijn, zijn Hydrangea serratifolia en H. seemannii. Dat zijn klimplanten die eventueel over de grond zouden kunnen kruipen. Die hebben heel ander blad. Op de foto staat een bevroren Hydrangea macrophylla. Die loopt waarschijnlijk wel opnieuw uit, maar is zeker niet groenblijvend.
vrijdag 26 april 2024 - 13:27
mitterer1

Mitterer1

ik heb intussen het bijhorend plaatje gevonden: Het gaat over de hydrangea serrata 'magic pillow"Botanische naam : Hydrangea serrata 'Magic Pillow' PBR 'HSOPR015'

Nederlandse benaming : Japanse berghortensia 'Magic Pillow'

Oorsprong : Oprins ism Van Vliet Newplants

Beschrijving : Kleine compacte , laagblijvende Japanse berghortensia, bossige rijkelijk bloeiende bodembedekker , bloeit van juni tot september met vlakke roze of blauwe bloemschermen,afhankelijk van de ondergrond.

Hoogte : 05 tot 0,6m

Breedte :1,2m

Vorm :compact, bossig, goed vertakt, bodembedekkend

Bloeiwijze : bloeit op het nieuwe hout, met mooie blauwe of roze vlakke bloemschermen.

Bloeiperiode :juni, juli, augustus, september

Standplaats :halfschaduw, schaduw, gefilterd zonlicht

Waterbehoefte :normaal

Winterhardheid : - goed - zeer goed

Gebruik : - border - solitair - groepsbeplanting

- potplant - kuipplant

- droogbloemen - snijbloemen
vrijdag 26 april 2024 - 17:04
Peterplant

Peterplant

Ik ken de Magic Pillow heel goed. Ik heb zelf de Spreading Beauty in de tuin staan. Zijn inderdaad serrata typen die wat fijner blad hebben dan de macrophylla, wat op de foto niet goed te beoordelen is.
Maar die is in geen geval groenblijvend. Wel vaak mooie rode herfstkleur.
zaterdag 27 april 2024 - 15:20
Tuinprins

Tekst aangepast

Tuinprins

Schade op bovenstaande foto is 'gewoon' veroorzaakt door de late nachtvorst van j.l. dinsdagnacht en ochtend. Op veel plaatsen heeft het toen -2 tot -4 graden gevroren, vlak aan de grond ('klomphoogte') nog een aantal graden meer. Boerenhortensia's zijn gevoelig voor late nachtvorst. Een aantal jaren geleden (2018 of 2019?) zijn veel boerenhortensia's bevroren en was er toen weinig bloei.

Vatbaarheid / schade door late nachtvorst wordt beïnvloedt door standplaats, duur en niveau van de late nachtvorst en de cultivar. Firma Kolster heeft in het afgelopen decennium redelijk wat boerenhortensia's op de markt gebracht waarin DNA zit van soorten die minder winterhard zijn dan het oude standaardassortiment. Sommige van deze cultivars zou je kunnen omschrijven als semi-wintergroen. Een aantal hebben het vermogen om te bloeien op eenjarig hout (wat doorgaans niet het geval is bij de boerenhortensia's). In de namen van deze Kolster cultivars zit vaak de naam 'Magical'.

Wat dit jaar ook nog mee heeft gespeeld is dat we nauwelijks winter hebben gehad en de planten al zeer vroeg zijn gaan groeien. Op zich was de late nachtvorst niet zeer heftig maar doordat veel planten al flink aan de groei waren leverde het meer schade op dan als de planten nog redelijk in rust zouden zijn.

Gegroet, de tuinprins
zondag 28 april 2024 - 09:33
willy1820

Willy1820


bij mij ook alle macrophylla's zijn de nieuwe blaadjes & bloedaanzet bevroren .

blijf ik er af of mag ik die wegsnoeien ?
donderdag 2 mei 2024 - 14:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon