menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Blauwe bosbes

Ga naar meest recente reactie

Pierre

Tekst aangepast

Pierre

Een vraagje, waarom komen er geen bessen aan deze bosbes planten?
Heeft het iets te maken met de grond?
Mvg,
JP

Fruit

zondag 14 april 2024 - 20:36
Pierre

Pierre

Waarom kan ik de eerste reactie niet zien?
maandag 15 april 2024 - 12:06
minouke

Minouke

Omdat er nog niemand gereageerd heeft, misschien nog even geduld hebben. Je vraag is nog maar van gisteravond.
maandag 15 april 2024 - 15:51
leerling

Leerling

Als je, bv.via https://www.tuinadvies.be/tuinvrienden/forum/9/fruit naar een topic kijkt, dan is de eerste "Reactie" je eigen post. Vind ik ook wat misleidend.

't Is nog een beetje vroeg voor bosbessen. Die vind je pas vanaf juni. Ze zouden nu wel stilaan bloem moeten krijgen.
maandag 15 april 2024 - 22:05
Tuinprins

Tuinprins

Als het hier gaat om de echte blauwe bosbes / Vaccinium myrtillus: planten kunnen redelijk wispelturig zijn wat betreft besproductie. Ik weet ze in bossen te staan waar zelden tot nooit bessen aan zitten. Wat hiervan de precieze oorzaak is weet ik niet. Aan de grond lijkt het mij niet te liggen. De echte blauwe bosbes leeft in symbiose met een aantal natuurlijke schimmels in de grond. Als die schimmels niet in de grond zitten dan groeit de plant niet en gaat dood. Het heeft daarom ook weinig zin om een stuk van de plant uit het bos te halen en in je eigen tuin te planten want deze gaat bijna altijd dood. Bovenstaande plant ziet er op het oog goed uit wat betekent dat de noodzakelijke schimmels in de bodem zitten.

Zonder bloem geen bessen en als het goed is zou je nu toch al iets van de bloemknoppen moeten zien.


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 16 april 2024 - 05:54
Pierre

Pierre

Bedankt voor de uitleg.
Woon hier bijna 7 jaar en nog nooit bloempjes gezien.
Blauwe bosbes is toch tweeslachtig dus daar kan het ook niet aanliggen dacht ik.
dinsdag 16 april 2024 - 14:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon