menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lidsteng (Hippuris vulgaris)

Mvdm85

Tekst aangepast

Mvdm85

Een maand geleden heb ik twee vijvermanden vol met lidsteng (Hippuris vulgaris) in mijn vijver gedaan. De ene vijvermand heeft een grondoppervlak van 30cm diep onder het wateroppervlak, de andere ongeveer 15 cm. De planten leken erg snel te groeien, zijn heldergroen en leken erg gezond. Ik heb substraat op de grond gelegd om te voorkomen dat de vissen zich in de grond gaan graven, en het lijkt te werken.
Maar toen begon ik plotseling de stelen op het oppervlak te zien drijven. Elke dag lijken er meer te zijn en ze lijken af te breken aan de oppervlakte van de grond. Nu is meer dan de helft de afgelopen dagen afgebroken en drijft aan de oppervlakte. Wat kan dit veroorzaken? Is dit een van mijn vissen die dit doet? Ik heb sarasa, regenboogwinde en sneep, maar ze zijn allemaal nog klein, nog geen 10CM. Ik heb twee kleine kreeften van 5 cm (ik denk dat ze er nog zijn, ik heb ze niet meer gezien sinds ik ze vorig jaar in de vijver heb gedaan). Ik heb ook mosselen en slakken, maar ik zie ze nooit bij de planten. Niets lijkt de planten aan de oppervlakte te willen opeten. Er hangt een net over mijn vijver, dus het kunnen geen vogels zijn of iets van buitenaf.

Het kalium en kalk was aan de lage kant, dus er was een plotselinge algenbloei, dus ik voegde toe mearl aan de vijver om het water weer in balans te brengen. Dit was misschien 2-3 weken geleden. Maar dit lijkt nog steeds te gebeuren.

Mijn volgende vraag is, kan ik de gebroken stengels opnieuw planten?
Ze lijken niet te sterven terwijl ze aan de oppervlakte drijven. Of moet ik ze gewoon in de kliko doen?

Mvg Mark

Vijvers & Vissen

woensdag 26 april 2023 - 10:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon