menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aanleg nieuwe tuin

Ga naar meest recente reactie

Krokodil

Krokodil

Hallo iedereen!

Ik heb voor het eerst een tuin(tje) dat ik volledig volgens mijn eigen zin kan aanleggen. De voorbije winter heb ik al wat ideeën proberen opdoen, maar nu de lente lonkt komt de aanleg wat dichterbij.

Mocht ik jullie advies kunnen krijgen, heel graag!

- de tuin is zuidwest, enkel overdag schaduw aan de uiterste linkerkant van de tuin
- ik wil graag een boom die vogels aantrekt, mooi bloeit, relatief eenvoudig te snoeien is en niet te hoog wordt. Ik kwam uit bij de sierappel, alleen zie ik zoveel verschillende soorten en weet ik niet welke hier het best zou passen. Wat is jullie advies?
- als bloemen/planten koos ik al voor de vlinderstruik, zonnehoed, dahlia’s en anemona hybrida
- om wat kleur of groen toe te voegen, wil ik ook graag iets tegen de schutting aan. Ik kwam al uit op klimop en toscaanse jasmijn
- mijn kat loopt weinig buiten, maar liefst toch geen giftige bloemen en planten

Hebben jullie tips, aanraders, dingen die jullie helemaal anders zouden aanpakken?
Dank je wel!!

Allerlei Vragen ivm de Tuin

zondag 3 maart 2024 - 10:32
leerling

Leerling

Re. giftige planten
Meestal denkt men aan planten die giftig zijn wanneer katten ze eten. Dat lijkt me vooral een probleem voor kamerplanten. Er staan hier een boel planten die giftig zijn voor katten (o.a. annemoon), zowel in onze tuin als in die van vele buren. Er lopen hier ook een boel katten rond. Ik zie ze nooit van die planten eten, waarschijnlijk omdat ze genoeg alternatieven hebben.
Waar ik onlangs wel van schrok is dat stuifmeel van lelies gevaarlijk kan zijn. Die planten gaan er dit jaar dus uit.

Belangrijke tip: ga niet alleen na hoe hoog, maar ook hoe breed een plant wordt. Veel beginnende tuiniers kopen een jonge plant en zetten die dan veel te dicht tegen een muur of schutting.

Ik weet niet wat voor grond je hebt. Heb je de Plantengids hier al gevonden? https://www.tuinadvies.be/plantengids
Je hoeft dingen als standplaats, zuurtegraad e.d. niet al te strikt te nemen: de meeste planten hebben wel wat marge. Maar als je bv. op zure grond een kalkminnende soort plant, dan weet je dat die planten extra zorg zullen vragen.
Het is eenvoudiger om planten te kiezen die het naar hun zin hebben met wat jouw tuin te bieden heeft, dan de tuin aan te passen aan de planten die je wil.
zondag 3 maart 2024 - 13:06
PeterC

PeterC

Als je graag vogels in je tuin hebt zal je moeten zorgen voor voldoende struiken en bomen waar die vogels zowel iets eetbaars kunnen vinden als bescherming.

Dat terras midden in je tuin. Daar zou je een pergola kunnen overheen plaatsen die je laat begroeien met vb blauwe regen, kamperfoelie, klimroos, ... In de zomer zit je in natuurlijke schaduw en die planten zitten vol leven.

Een stukje grasveld kan geen kwaad. Merels, en mogelijk ook lijsters (nogal schuw die vogels) zullen er komen foerageren en bosduiven zullen er komen grazen.

Die schutting links. Moet die daar blijven of zou die ook mogen verdwijnen en vervangen worden door een haag? vb een beukenhaag of een haagbeukhaag of iets wat je liever hebt. Veel interessanter voor vogels dan een schutting. Moet ze blijven dan is klimop denk ik heel goed bruikbaar. Niet te kort houden zodat er een beetje ruimte is.

zondag 3 maart 2024 - 20:20
leerling

Leerling

Nadeel van klimop tegen zo'n schutting is dat die ook vlot door de openingen van die schutting zal groeien, dus best eerst eens overleggen met de buren.
Groot voordeel als die klimop wat los mag groeien (dus niet strak gesnoeid wordt): het is een late bloeier en bestuivers zijn er dol op. Vogels maken ook graag hun nest in een losse en wat dikkere klimop.

Je schrijft dat je vogels wil aantrekken, dus ga ik ervan uit dat je graag veel leven in je tuin wil.

Als je dahlia's wil, kies dan voor dahlia's met enkelvoudige bloemen die ook interessant zijn voor bestuivers.

Ook leuk is een minivijvertje. Hier hebben we er momenteel drie. Echt mini. Iets als 40x40x25 cm3 en 50x50x30 cm3 (bxlxh). Die lokken massa's dieren.
We vonden een paar lange stenen die we er schuin inlegden zodat vogels op de gewenste diepte kunnen badderen en dieren die er per ongeluk invallen (denk o.a. egels) er ook weer uit kunnen.
Minivijvers zijn niet onderhoudsvrij. En droom vooral niet van vissen. Dat zou pure dierenmishandeling zijn.
Te veel regenwater zorgt voor te veel algengroei.
Wat hogere planten, zoals snoekkruid en iris, lokken hier libellen. Hun larven maken korte metten met muggelarven,
Je beschut minivijvers best tegen de volle zon. Wat schaduw van een struik helpt al heel wat.

Of misschien wil je een vierkante meter vrij maken om wat kruiden te planten?

Net zoals jij ben ik iemand die ooit - eindelijk - een tuintje had. Grote(re) structuren als bomen zijn belangrijk. Die vervang je niet zomaar. Dus ook daar denk je best na over waar je die wil zetten. Als die ook schaduw zal werpen bij de buren, spreek je ook best even met hen.
maandag 4 maart 2024 - 11:17
PeterC

PeterC

Net zoals jij ben ik iemand die ooit - eindelijk - een tuintje had.


Vertel daar eens iets meer over? Hoezo: eindelijk?
maandag 4 maart 2024 - 22:20
leerling

Leerling

@PeterC
Er valt weinig te vertellen.
Ik was blij toen we ons eindelijk een tuin met een huisje konden veroorloven.
Ik heb uit onwetendheid veel fouten gemaakt. 'k Heb daar ook veel uit geleerd. En zowat elke dag valt er in een tuin wel wat meer te leren. Al helemaal als je de meeste karwijtjes met de hand doet. Dan merk je pas echt planten, dieren, processen ... op, stel je jezelf vragen en, als je een beetje nieuwsgierig bent, zoek je (of vraag je) tot je de antwoorden gevonden hebt.

Ik ben mijn beginjaren en mijn leercurve (waarvan het einde hopelijk nog lang niet in zicht is) niet vergeten.

Als ik anderen kan helpen met wat ik al weet, dan doe ik het graag.

Ondertussen blijf ik zelf ook hier heel wat bij leren.
dinsdag 5 maart 2024 - 23:12
PeterC

PeterC

Je tuin biedt mogelijkheden. En ziet er qua basis al niet slecht uit.

Wij hebben onze eerste woning gekocht in 1991 en het huis was OK, maar de tuin was een ramp.

Ik zal in een paar reacties enkele foto's toevoegen van hoe die er uitzag toen we het kochten en wat we er van gemaakt hebben.
Voor de duidelijkheid: het is een driehoekig perceel. Rechts langs het perceel loopt een smal straatje.
Op de eerste foto zie je het uitzicht achter het huis.
Rechts, dat zwarte, was een garage, achteraan dwars over de breedte van het perceel een constructie die als opslagruimte moest dienen, niet duidelijk, en daarvoor een voliere.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 6 maart 2024 - 22:45
PeterC

PeterC

En zo was het zicht van achteraan in de punt van de driehoek.
Achter die "bergruimte een grasveld, wat het kippenhok is geweest denk ik, dan rechts die hoge constructie. Dat was onderaan een stalletje en een hondehok en daarbovenop een duivenhok.
Een firma laten komen met zwaar materieel en op het eind van de dag was alles weg.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 6 maart 2024 - 22:52
PeterC

PeterC

Zo zag de tuin eruit 3 jaar later.
Achteraan links in de punt een combinatie van een garage en een tuinhuis.
De linkse border met vlinderstruiken en andere struiken die ik niet meer weet en rechts een haagbeukhaag.
De grote cirkel links met Vinca Major en berken, de kleinere cirkel rechts met grassen en een amberboom.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 6 maart 2024 - 23:08
PeterC

PeterC

En zo zag die er uit na 10 jaar.
Ondertussen kinderen gekregen en wat speeltuig in de tuin geplaatst.

Allerlei Vragen ivm de Tuin

woensdag 6 maart 2024 - 23:26
Krokodil

Krokodil

Ik ben superblij met jullie reacties en inspiratie, bedankt! Vind het heel leuk om te lezen dat er nog zoveel te ontdekken is in een tuin.

De minivijver vind ik een topidee, die komt op de planning. Ik zou hem in de natuurlijke schaduw zetten dan.

De schutting moet blijven idd, rechts komt er helaas ook een schutting. Ik ga eens overleggen met de buren voor die klimop maar gezien hun tuin nogal een typisch Vlaamse rechthoek is vrees ik er een beetje voor. Zijn er alternatieven die ik kan voorstellen? Iets met bessen voor de vogels?

De pergola vind ik een goed idee maar zal voor volgend jaar zijn denk ik.

De boom plan ik in de rechterhoek ongeveer, zowat naast de boom van de buren. Als er nog tips zouden zijn rond die sierappel, graag! ????



donderdag 7 maart 2024 - 09:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon