menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koolmees weg van nest

Ga naar meest recente reactie

Vulpis

Vulpis

Al jaren hebben we in onze nestkast pimpelmezen of koolmezen die er broeden. Dit jaar heb ik er een camera in gehangen om zonder verstoring het nest gedrag wat beter te kunnen volgen. Tot zo ver ging alles goed. De hele winter heeft er een koolmees in geslapen en in maart is een koppel begonnen met de bouw van het nest. Dit nest is helemaal af en sinds een week is ook het eerste ei gelegd.

Wat ik alleen erg vreemd vind, is dat vrouw koolmees vijf dagen terug op het nest kwam om te slapen (altijd rond dezelfde tijd in de schemer) en toen ineens op stapte van haar nest toen het bijna donker was zonder aanwijsbare reden
Sindsdien niet meer terug gezien. Ook man niet.

Een paar vragen:
1- gebeurt dit gedrag vaker bij mezen?
2- hoe groot is de kans dat die nog terug komt? (Het ei zal waarschijnlijk niet meer levensvatbaar zijn)
3- wanneer is het verstandig om het nest leeg te halen om ruimte te maken voor nieuwe bewoners? (Mezen broeden niet twee keer op hetzelfde nest)
zondag 21 april 2024 - 11:39
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Mezen broeden niet twee keer op hetzelfde nest
Waarom denk je dat? Dat is in elk geval niet wat ik hier merk.

Zoals je zelf al schreef is dat ei verloren. Dat haal je m.i. best weg.
De rest van het nest zou ik zo laten.

Er kunnen veel dingen misgegaan zijn. Eén van de vogels kan gestorven zijn en misschien zag de andere het niet zitten om alleen voor de kroost te zorgen.

Ben je zeker dat die camera geluidloos is en geen lichtsignaal geeft?
zondag 21 april 2024 - 11:52
Jeanine S

Jeanine S

Ik heb dat ook eens gehad, blijkbaar was dat omdat ze het nest niet veilig vonden, te veel lawaai, te veel katten.
Ze verhuizen hun nest dan naar ergens anders.
Is dat een mogelijkheid ?
zondag 21 april 2024 - 12:00
Vulpis

Vulpis

Dat mezen niet op hetzelfde nest broeden baseer ik wat de Vogelbescherming aangeeft. Het staat ook in de vogelgids en andere informatiebronnen. Ik heb het dus over het nest(materiaal) en niet de nestkast zelf. Ik haal hem ieder jaar leeg en het jaar erop broed er weer een nieuw koppel op. Dus twee keer dezelfde kast is prima. De onze is al vijf jaar keer op keer bezet en de locatie is steeds dezelfde. Katten lopen in onze tuin niet en herrie is er niet veel, althans gelijk aan alle andere jaren. Juist als er vogels in de nestkast zitten komen we amper buiten.

De camera maakt geen geluid en heeft IR licht (zoals alle camera's van bijv beleef de lente).
zondag 21 april 2024 - 12:21
leerling

Tekst aangepast

Leerling

Ja, nestkastjes leegmaken en reinigen voor het nieuwe broedseizoen begint is inderdaad belangrijk om ongedierte te verwijderen.
Maar hier zie ik regelmatig koppeltjes die in hetzelfde jaar twee legsels uitbroeden in hetzelfde nest. Vandaar dat ik het nestje zelf nu zou laten zitten.

Tenzij je het kastje vorig jaar wel leeggemaakt hebt, maar niet gereinigd. Dan misschien eerst even nakijken op ongedierte. (Al zijn die niet allemaal even zichtbaar.)
zondag 21 april 2024 - 12:39
Vulpis

Vulpis

Nee die is netjes helemaal schoongemaakt.
Dan zal ik het ei verwijderen en de rest nog laten zitten.
zondag 21 april 2024 - 13:28
leerling
zondag 21 april 2024 - 14:25

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon