menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mimosaboom

Tisool

Tisool

Hallo
Een viertal jaar geleden bracht mijn schoonbroer een scheut van een mimosaboom mee uit Bordeaux. Die was toen ongeveer anderhalve meter hoog.
Ik heb die geplant, maar nooit gedacht dat die het hier zou uithouden.
Ondertussen is die meer dan drie meter hoog, maar het blijft een "spriet". De stam verdikt amper en telkens het waait ben ik bang dat hij zal kraken. Ik heb er vorig jaar een steun naast gezet, maar die is al niet meer hoog genoeg...

Ik wil er graag een "boom" van maken, zoals je die ook in het zuiden van Frankrijk ziet...
Hoe kan ik dat het beste aanpakken?

De "spriet" heeft vorig jaar en ook dit jaar mooie bloemetjes gehad en is nu net uitgebloeid.

Alvast hartelijke dank!
G.

Struiken & Bomen

maandag 29 april 2024 - 14:38
Tuinprins

Tuinprins

Door er een fatsoenlijk bamboestok bij te zetten.

Lengte bamboestok: minimaal 4 meter lang, liefst nog wat langer. Bamboestok moet minimaal 50 cm de grond in. Met een dikke ijzeren pin en een vuisthamer kun je een gat maken vlak bij de stam waar de bamboestok de grond in kan.

De boom aanbinden met bindbuis.

De boom niet mesten.

Onderste takken laten zitten.


Gegroet, de tuinprins

maandag 29 april 2024 - 18:11
Tisool

Tisool

Dank u wel, Tuinprins!

Het heeft dus geen zin om hem te snoeien? Bijvoorbeeld door de top een halve meter in te korten, zodat hij misschien echte zijtakken ontwikkelt?

Groeten
G.
dinsdag 30 april 2024 - 09:07
WiPe

WiPe

Als die ingesloten staat, gaat die veel meer de hoogte in gaan dan wanneer die een open standplaats heeft. Om goed te vertakken moet die volop zon krijgen.
donderdag 2 mei 2024 - 17:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon