menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Photunia boom bijna kaal

Lotjele

Lotjele

Ik heb twee photunia bomen naast elkaar. Ze doen het al 15 jaar heel goed. Maar nu heeft er 1 bijna geen blad meer. Terwijl de andere heel vol is.
Hoe komt dit en kan ik er wat aan doen?
Ik zie geen ziektes op het blad. En er zijn wel bloemen.

Struiken & Bomen

zaterdag 27 april 2024 - 11:24
Tuinprins

Tuinprins

Photinia fraseri 'Red Robin' heeft last van bladrui. Dit is een natuurlijk verschijnsel. Waarom die ene plant er meer last van heeft dan de andere: geen enkele plant is hetzelfde, ook al lijkt het op het oog om dezelfde planten te gaan. Ook zou bij bovenstaande planten de standplaats een rol kunnen spelen. Op basis van de foto lijkt het alsof de wortels weinig ruimte hebben om te groeien (zeker als de exemplaren er al 15 jaar staan).

Verder moet opgemerkt worden dat Photinia vatbaar is voor een bladvlekkenziekte genaamd Entomosporium mespilii. Een flinke aantasting leidt tot bladval. Bij deze bladvlekkenziekte verschijnen er eerst kleine paarsrode vlekjes op het blad die zich geleidelijk uitbreiden. Deze bladvlekkenziekte wordt veroorzaakt door een voor de mens onzichtbare schimmel die vooral optreedt als het blad lang nat blijft. Als je een foto maakt van het afgevallen blad is waarschijnlijk te zeggen of het om genoemde bladvlekkenziekte gaat.

Ik zou nu de planten een langzaam werkende meststof geven (dat is dus NIET 'blauwe korrels' want die bevatten veel stikstof en dat komt snel vrij). Prijzig maar goed werkend is bijvoorbeeld Osmocote met een werking van 8 tot 9 maanden.


Gegroet, de tuinprins


zondag 28 april 2024 - 09:15
Lotjele

Lotjele

Dank @tuinprins!

De wortels hebben idd niet heel veel ruimte. Staat migratie stenen worden al omhoog geduwd.
Denk je dat de boom dit overleeft?

Groet!
maandag 29 april 2024 - 21:34

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon