menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijg hangt ineens slap

Ga naar meest recente reactie

Alice3

Tekst aangepast

Alice3

Vijg staat niet te droog, in volle grond tegen de schuur. Vorig jaar zat er zo’n typische rupsenplaag met opgekrulde bladeren en witte zooi in. Heb hem behandeld en lijkt niet terug te komen. Hij zit/zat vol mooi blad de laatste 2 weken. Nu zie ik ineens dat hij er vreselijk uitziet (sinds 2 dagen). Al het blad hangt slap en deels omgekruld. Er is veel regen gevallen dus te droog kan niet. Geen rupsen. En trouwens ook geen enkele vijg. Hmm.
Is de boom ziek?
Wie weet er meer van?

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2024 - 18:42
Alice3

Alice3

Nog een foto

Struiken & Bomen

dinsdag 23 april 2024 - 18:48
Peterplant

Peterplant

Lijkt mij koudeschade.
woensdag 24 april 2024 - 01:06
Alice3

Alice3

Bedankt voor de reactie. Heb je een idee of dit nog herstelt? Had ik de vijg moeten inpakken tegen hagel en wind?
woensdag 24 april 2024 - 11:50
Tuinprins

Tuinprins

Heeft niks met hagel of wind te maken.

Schade aan het blad komt door late nachtvorst. Late nachtvorst = vorst in april/mei. Bij 2 tot 4 graden nachtvorst ( is iets anders als vorst aan de grond) wordt het blad van gevoelige planten geraakt. Dit jaar is er meer schade bij gevoelige planten om de simpele reden dat planten een paar weken voor liggen in hun ontwikkeling dan in een doorsnee jaar.

Het gedeelte van het blad dat door de vorst geraakt is wordt bruin aangezien de cellen in het blad beschadigd zijn. De vijg zal gewoon door groeien al kan het iets langer duren voordat de plant weer goed op gang komt.

Volgende keer het het weerbericht in de gaten houden en als er nachtvorst wordt voorspeld dan de plant afdekken met bijv. vliesdoek. De nachtvorst kwam niet onverwacht, werd vermeld in ieder weerbericht.


Gegroet, de tuinprins

woensdag 24 april 2024 - 12:41
PeterC

PeterC

Ook niet toevallig dat onafhankelijk van elkaar 2 mensen hetzelfde probleem met hun vijgenboom aankaarten.
woensdag 24 april 2024 - 20:27
Alice3

Alice3

Peter, ook bedankt!
donderdag 25 april 2024 - 22:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon