menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaien Ana Paulowna boom

Ga naar meest recente reactie

Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Ik heb eerder al een paar pogingen gedaan om de Ana Paulownaboom te zaaien , maar telkens geen opkomst : waarschijnlijk is me slecht zaad verkocht dus.

Een paar weken geleden kwam ik ergens een berichtje tegen over iemand die niet wist wat aan te vangen met de zaaddozen van zijn Ana Paulownaboom. Ze was zo vriendelijk om mij wat van die zaden toe te sturen, nadat ik dat voorstelde
Deze zaadjes hebben een geweldige kiemkracht: komen erg veel plantjes op.
Alleen leven ze bijna allemaal slechts heel kort , van al die plantjes is er slechts één blijven leven.

Heeft iemand de ultieme tips om een paar van die zaadjes succesvol op te kweken tot plantjes ???

Struiken & Bomen

maandag 22 april 2024 - 19:11
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Stand van zaken nu

Struiken & Bomen

maandag 22 april 2024 - 19:11
PeterC

PeterC

Ze ontkiemen goed en gebruiken de reserve-energie in het zaad om de eerste bladeren en de eerste worteltjes te laten groeien maar dan slagen ze er niet in om via die worteltjes voldoende vocht en mineralen binnen te halen.
Op welke grond heb je ze laten ontkiemen en was die grond voldoende vochtig?
maandag 22 april 2024 - 19:54
Peterplant

Peterplant

Ik had vroeger een grote bloeiende Paulownia in mijn tuin staan met honderden zaaddozen en miljoenen zaden. Zaailingen kwamen vooral in mijn moestuin op als onkruid. Heb dus duizenden zaailingen weggeschoffeld. Ik zou ze gewoon in de volle grond zaaien in lekkere losse grond.
maandag 22 april 2024 - 21:17
Tuinmanneke_A3

Tuinmanneke_A3

Ik heb ze gezaaid op normale potgrond met zo'n 10% perliet erdoor gemengd. Geprobeerd om voldoende nat te houden ( smorgens en savonds beetje voorzichtig besproeien met een plantenspuit).
maandag 22 april 2024 - 21:32
PeterC

PeterC

Als ik je foto's bekijk dan ziet dat er nogal een droge boel uit.

Misschien moet je het advies van Peterplant uitproberen?
Ik begrijp wel dat je de boom vanuit zaad wil opkweken want redelijk duur als je die als jonge boom wil kopen. (en daar zal wellicht wel een reden voor zijn)

Hier een straat verder staat er zo een Anna Paulowna in een tuin.
Werkelijk prachtige bloei, daar waren we van onder de indruk, maar die mooie bloei is er niet elk jaar hebben we gemerkt.
maandag 22 april 2024 - 21:56
Tuinprins

Tuinprins

Als je het zaaisel te nat houdt onder warme omstandigheden dan kunnen pas gekiemde zaailingen last krijgen van de 'omvalziekte' (heet echt zo, google maar). De omvalziekte wordt veroorzaakt door een bepaalde vorm van Botrytis ('grauwe schimmel'). Bij een aantasting door de omvalziekte knikt de zaailing vlak boven de potgrond om en dan is het einde oefening. Onder bepaalde omstandigheden kan de omvalziekte zich snel verspreiden in een zaaisel.

De omvalziekte kun je voorkomen door het zaaisel na het kiemen regelmatig te luchten, niet heel warm te zetten en het zaaisel niet al te nat te houden (te droog is natuurlijk ook niet goed).


Gegroet, de tuinprins
dinsdag 23 april 2024 - 18:20
Tuinmanneke_A3

Tekst aangepast

Tuinmanneke_A3

De omvalziekte..... Dat zou verklaren waarom deze ene in het hoekje het volhoudt: die kan nie omvallen

Maar das maar gein
Zonder dollen :ik denk dat je daar zomaar gelijk mee kunt hebben beste tuinprins.
Ze stonden op een warmtematje en ik ben behoorlijk scheutig geweest met het bevochtigen van het oppervlak om maar te voorkomen dat de mini-plantjes zouden verdrogen

Deze ene op de foto staat nu in het licht en houdt het goed. Heb ook nieuwe gezaaid, ditmaal veel minder zaadjes in het potteke en probeer ze nu een stuk droger te houden.
Ik heb nog heeeeeeel veel van die mini zaadjes dus nog genoeg voor vele pogingen.

Dank voor het meedenken aan allen

Struiken & Bomen

donderdag 2 mei 2024 - 22:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon