menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koelreuteria paniculata komt traag of niet in blad

Ga naar meest recente reactie

Sarah2020

Sarah2020

Goeiemiddag

Wij kochten vorig voorjaar een meerstammige koelreuteria paniculata aan. Nu lijkt hij knoppen te hebben en hele kleine blaadjes, maar deze lijken al weken niet te evolueren, terwijl de bomen in de omgeving al volledig in blad staan.
Iemand enig idee of dit normaal is of wat er aan de hand kan zijn?
Alvast bedankt!

Struiken & Bomen

zaterdag 20 april 2024 - 15:10
Tuinprins

Tuinprins

Koelreuteria is warmte minnend. Laat het de afgelopen week nauw niet echt warm zijn geweest ... Als die over een maand nog niet in het blad staat dan is er iets aan de hand, nu zou ik mij nog geen zorgen maken.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 20 april 2024 - 16:48
WiPe

WiPe

Dit lijkt me nog niet abnormaal laat voor een Koelreuteria die pas verplant is.
zaterdag 20 april 2024 - 19:48
hannekenui19

Hannekenui19

Hier hetzelfde, in december 2023 gepland. Ik maak mij toch wel wat zorgen…

Struiken & Bomen

maandag 29 april 2024 - 10:34
Sarah2020

Sarah2020

Ik kreeg van het tuincentrum de tip om hem te bemesten met mest voor siertuinen en dit over 6 weken nog eens te herhalen. Over een maand zouden we resultaat moeten zien. Voorlopig zien we geen evolutie. Afwachten dus...
dinsdag 30 april 2024 - 09:50
WiPe

WiPe

Bemesting is echt geen oplossing. Dat is enkel weggesmeten geld. De oorzaak is echt niet dat de bodem te arm zou zijn.

Als die nu nog altijd staat te kwakkelen, controleer dan de aanplantdiepte. Als de wortels ook maar iets te diep zitten, verstikken die en loopt de boom slecht uit.
dinsdag 30 april 2024 - 09:54
Tuinprins

Tuinprins

Bomen die uit de volle grond komen moeten een voldoende grote kluit hebben. Sommige soorten zoals Malus en Prunus kunnen met een wat kleinere kluit af, groeien doorgaans makkelijk weer aan. Andere soorten zijn 'meer-eisend' en willen een grotere kluit.

Koelreuteria is warmte minnend en moet niet al te nat staan.

Ik weet eigenlijk niet of Koelreuteria gevoelig is voor late nachtvorst zoals we die vorige week hebben gehad.

Hoeveel mensen er niet in dat verhaal van die meststof trappen ... Als jij iets onder de leden hebt en ik zet je een bord erwtensoep voor dan wordt je ook niet beter ...

Als er over een maand nog niets te zien is dan zou ik de boom reklameren. Als het goed is heb je garantie op de boom. Ook als de boom maar op een enkele tak uitloopt zou ik aan de bel trekken bij de verkoper want je hebt dan een misvormde boom en bij Koelreuteria krijg je dan zelden nog een mooie boom.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 1 mei 2024 - 07:13
WiPe

Tekst aangepast

WiPe

Eerst de diepte van aanplant controleren voor je gaat reclameren. Altijd. Te diep planten is nog altijd de belangrijkste reden voor slecht aanslaan.
donderdag 2 mei 2024 - 11:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon