menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloementuin - overwoekerd

tvanover

Tvanover

Goedemiddag,

Elk jaar opnieuw probeer ik mijn bloementuin (8m x 10m) in orde te krijgen, maar elk jaar opnieuw wordt hij overwoekerd door diverse kruiden.

Ditmaal is het bijna allemaal smalle weegbree. Vorig jaar heb ik het onkruid en grassen allemaal verwijderd (met de hand), maar steeds komen ze maar terug.

Hoe pak ik het het beste aan? normaal zou ik nu opnieuw wat bloemenzaad moeten inzaaien, maar dan denk ik dat ik eerst al het huidige groen best zou uittrekken? Maar daar begin ik tegen op te zien.

Doodsproeien ben ik in principe tegen.
Of zou ik alles afmaaien en het maaisel verwijderen? maar dan denk ik dat het evengoed allemaal weer terugkomt?

Of moet ik ermee leren leven dat ik een bloementuin niet helemaal aan mijn visie kan onderwerpen?

Ze zeggen dat een bloementuin vanzelf verschraalt als je hem niet bemest? Wel dit stuk grond is de laatste 16 jaar nog nooit bemest geweest.

gr,
Tom
donderdag 2 mei 2024 - 13:20
LT

LT

Belangrijk is, dat het onkruidzaad tijdig verwijderd wordt. Wieden, nadat alle zaad al gevallen is, onbegonnen werk.
donderdag 2 mei 2024 - 13:42
Tuinprins

Tuinprins

Iedere keer als je in de grond werkt (onkruid uittrekt, schoffelt, iets zaait) komen er onkruidzaden aan de oppervlakte die daar kiemen. Iedere grond bevat een een giga hoeveelheid (onkruid)zaden. Sommige zitten te diep om te ontkiemen maar als ze wel aan de oppervlakte komen dan kunnen ze ontkiemen.

Het kiemen van onkruidzaden is te beperken door te mulchen met compost, boomschors etc.


Gegroet, de tuinprins
donderdag 2 mei 2024 - 17:52
leerling

Leerling

Inzaaien van bloemen is meestal niet de beste manier om een bloemenwei te maken, al helemaal niet als je planten zaait die van nature niet voorkomen in jouw streek. Heel wat bestuivers hebben specifieke drachtplanten en inzaaien vergroot de kans dat je net die planten onderdrukt.

Wil je toch inzaaien, vermijd dan zadenmengsel waar niet duidelijk opstaat wat ze bevatten, waar alleen éénjarigen inzitten, of die (waarschijnlijk) niet-biologisch zijn (pesticiden op behandelde zaden komen ook in het stuifmeel en de nectar terecht).
Als je in rijtjes zaait, zie je in het begin beter waar andere planten opkomen. Als je die verwijdert, heeft de rest meer kans.

Misschien heb je wat aan deze tips? https://www.natuurpunt.be/natuurinfo/tuintips/hoe-krijg-je-een-waardvol-gazon

Zo doe ik het ook. Planten die opkomen en die je niet wil (of maar in beperkte mate wil), kan je nog altijd wegwieden.
En ja, dan krijg je waarschijnlijk een andere bloementuin dan je voor ogen had, maar wel eentje die de moeite waard is voor (o.a.) de insecten in jouw buurt.
maandag 6 mei 2024 - 11:43

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon