menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kas aanleggen

Ga naar meest recente reactie

gerardvand28

Gerardvand28

Goedendag allemaal,

Ik heb een kas van 2 keer 400 bij 60 cm, tegenover elkaar liggend.

Deze zijn 100 cm diep/hoog en wil deze vullen tot 90 cm maar mijn vraag als leek voor het eerst een kas aan te leggen is:

1] Wat kan ik het beste doen om deze bakken te vullen en tot welke hoogte met welke grond?

Ik heb namelijk alleen tuin grond maar dat is veel te compact zodat er weinig zal groeien dus dat wil ik niet.

Hebben jullie tips tot welke diepte welke grond enz.
zaterdag 5 juni 2021 - 21:29
leerling

Leerling

Ik begrijp je vraag niet.
Bedoel je een koude bak? Een verhoogde bak (vergelijkbaar met een vierkantemeterbak)?
Waarom wil je die vullen tot 90cm?
Wat wil je erin groeien?

Ik ga er even vanuit dat je er vooral groenten in wil telen. Dan kom je ruim toe met 20 cm grond. Dat is ook de hoogte van heel wat vierkantemeterbakken. Buiten asperges ken ik niet meteen gewone groenten die dieper wortelen. En asperges teel je niet op compacte grond.

Als je kleigrond hebt, kan je die mengen met compost en (zuiver en gewassen) rivierzand om die luchtig te maken. Op https://www.nudge.nl/projects/maak-je-eigen-potgrond/ vind je een 'recept' met bruikbare verhoudingen.

Buiten sterk vervuilde gronden zijn er weinig gronden waar 'weinig' wil groeien. Meestal is het gewoon kijken/zoeken welke planten het er naar hun zin hebben.
zondag 6 juni 2021 - 00:55
gerardvand28

Gerardvand28

Ik heb een kas gemaakt die helemaal dicht is althans er kan wel lucht in ook handig voor de groente.
hierin staan 2 grote stenen bakken gemetseld die 100 cm hoog zijn zodat ik niet hoef te bukken waarbij deze tot 90 cm hoog gevuld wordt zodat het zand er niet overheen gaat als ik lekker aan het werk ben in de kas.

Ik wil alleen groente kweken aardappels wortels tomaten enz enz dus geen planten.

Dus 20 cm goede grond is ruim voldoende? dus opvullen met maakt niet uit wat kan voor de eerste 70 cm al zijn het stenen, als er maar 20cm goede grond op ligt?

Ik heb er nu nog geen vulsel behalve oude slechte arme compacte zware grond uit de tuin maar die zit ook weer vol met allerlei onkruid enz enz.
zondag 6 juni 2021 - 10:28
leerling

Leerling

Dat is duidelijk.

Aardappelen zou ik niet kweken in zo'n bakken. Tomaten ook niet. Dat zijn allebei planten van de nachtschadefamilie. Daar horen o.a. ook paprika en aubergine bij. Probleem is dat die familie nogal gevoelig is voor Phytophthora, een waterschimmel. Als een plant van die familie in jouw bak ziek wordt door die schimmel, heeft het geen zin om de volgende drie jaar een ander lid van die familie in die bak te telen, want dan wordt die gegarandeerd ook ziek.

Zelf wilde ik dit jaar aardappelen in zak proberen te kweken, zoals in het filmpje op https://www.youtube.com/watch?v=gm4QcPQV0Xs, maar 'k ben te laat op zoek gegaan naar plantgoed.

De meeste courante tomatenplanten worden, zeker in een kas, ook vrij hoog: 1,5 meter en meer . Daar nog eens 90 cm bij, en je hebt een ladder nodig om ze te plukken.
Struiktomaten blijven lager, maar nemen dan weer meer ruimte in de breedte.

Is er nog ruimte in je kas, om die eventueel in potten te planten? Liefst met een schotel eronder?

Je kan je bakken idd tot zo'n 70 cm opvullen met bv. stenen. Ik heb een hekel aan worteldoek, maar kan in dit geval geen beter alternatief bedenken om te vermijden dat de grond die je erop doet tussen de stenen wegspoelt. Dus tenzij iemand een beter idee heeft: 70 cm stenen, worteldoek, 25 cm grond.

Je kan de bakken vullen met potgrond, maar 400cmx60cmx25cm=600.000cm3=600 liter. Een 8,5 zakken per bak dus.
Als je het wat milieuvriendelijk wil houden, gebruik je best turfvrije grond. (Zie o.a. https://www.velt.nu/potgrond)
Waarom 25cm hoogte? Potgrond die je koopt gaat wat inzakken wanneer je er water aan toevoegt.

Maar je kan dus perfect je eigen mengsel maken met behulp van de grond die je hebt. (Tenzij die chemisch vervuild is.) Zie de link hierboven.

Ja, je gaat dan in het begin wat meer moeten wieden, maar in zo'n gesloten omgeving is dat best te overzien.
Eens je de bakken gevuld en bevochtigd hebt, kan je even wachten met zaaien en planten en de onkruiden die opkomen eerst wegwieden.
Als je meteen aan de slag wil, kan je alvast voorzaaien in potjes, of, als je plantjes koopt, rond de plantjes een kartonkraag maken. Gewoon een cirkel uitknippen in karton, ongeveer zo groot als de volwaasen plant breed wordt. In het midden een gat maken, iets groter dan de voet van de volwassen plant - zo'n 3cm diameter volstaat meestal wel. Dan een lijn trekken van de rand naar het midden en die doorknippen. Die cirkel leg je rond het plantje. Het zal zowel het onkruid onderdrukken als het vocht helpen vasthouden.

Een paar aandachtspunten nog.

In een kas regent het niet. Als je de planten water geeft, probeer dan zoveel mogelijk elke plant individueel water te geven, i.p.v. de grond nat te maken. Anders gaat er heel wat water tussen je stenen verdwijnen.
Er bestaan bevloeiingsmatten (zie o.a. https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/5356/bevloeiingsmat-voor-bloembakken), maar in jouw opstelling wordt dat wel een hoog prijskaartje.
Als je elke plant water geeft, kijk dan af en toe ook eens na of het echt wel tot bij de wortels geraakt. Voorzichtig een kuiltje maken in de buurt van de wortels kan heel verhelderend zijn.

Het grondleven dat in volle grond de bodem verrijkt en luchtig houdt heb je niet/veel minder in een verhoogde bak. Ik weet niet hoe je dat compenseert. Volstaat jaarlijks aanvullen met compost?
Misschien zijn hier mensen met eigen ervaring van wat werkt of net niet?
maandag 7 juni 2021 - 00:32
dries944

Dries944

Compost gebruiken is ideaal maar als je weinig to geen wormen hebt in je bak is dat ook een probleem.
De wormen die in volle grond leven geraken niet door de stenen en onkruiddoek dus lijkt het me beter als je dit ook opvult met gewone aarde gemengd met compost.
Dan hebben wormen vrije toegang om de grond lucht te houden en wordt de compost ook verteerd tot voedingsstoffen voor de planten!
maandag 7 juni 2021 - 13:06
gerardvand28

Gerardvand28

1]
Leerling Aardappelen zou ik niet kweken in zo'n bakken. Tomaten ook niet. Dat zijn allebei planten van de nachtschadefamilie. Daar horen o.a. ook paprika en aubergine bij. Probleem is dat die familie nogal gevoelig is voor Phytophthora, een waterschimmel. Als een plant van die familie in jouw bak ziek wordt door die schimmel, heeft het geen zin om de volgende drie jaar een ander lid van die familie in die bak te telen, want dan wordt die gegarandeerd ook ziek.


Kan ik dit dan niet kweken?
Ik wilde namelijk in de helft van de bak 1 dit namelijk wel gaan kweken dan het jaar er op in de andere helft en dan het jaar er op in de 2e bak de eerste helft en het 4e jaar de 2e helft van bak 2 en 5e jaar weer op nieuw beginnen.

In een kas regent het niet.
Als je de planten water geeft, probeer dan zoveel mogelijk elke plant individueel water te geven, i.p.v. de grond nat te maken. Anders gaat er heel wat water tussen je stenen verdwijnen.


Ik wilde hier een druppelsysteem in aanleggen die steeds gaat lopen als het vocht gehalte te laag wordt, automatisch dus.

Dries944 Compost gebruiken is ideaal maar als je weinig to geen wormen hebt in je bak is dat ook een probleem.

Is wormen toevoegen in de bakken dan geen optie?
Er is inderdaad anders geen optie voor de wormen om in de bakken te geraken want die is hermetische afgesloten van de volle grond.
maandag 7 juni 2021 - 21:36
dries944

Dries944

dat kan je doen ja, wormen toevoegen. Als alternatief.
20/25 cm diepte lijkt aan de lage kant als je wortels gaat zaaien in die bak.
Tomaten zijn ook gekend dat ze heel diep kunnen wortelen op zoek naar water.
Best wat dieper maken.
maandag 7 juni 2021 - 21:47
leerling

Leerling

Je kan planten van de nachtschadefamilie uiteraard wel telen in die bakken, maar als je er een schimmelziekte aan krijgt is het in die bak de eerstvolgende drie jaar gedaan. Dus: als je Phytophthora krijgt aan je tomaten, kan je de volgende 3 jaar bv. ook geen aardappelen in die bak planten. Anders blijft die schimmel rustig doorgroeien.

Vandaar dus het voorstel om tomaten en aardappelen buiten de bakken te telen in zakken of potten.

Wat tomaten betreft: mijn moeder heeft dit jaar een 'Tiny Tim' gekocht. Die zouden maar een 30cm hoog worden, dus dan zit je niet met het probleem dat je 240cm moet reiken om de dieven uit je planten te halen, mocht je ze toch in de bak willen zetten. En als je even zoekt op "dwergstruiktomaten", kom je er nog een paar tegen.

Dries heeft een punt dat wortelen langer kunnen worden dat 20 cm, al ben ik hier (niet in een kas) al blij als ze 15 cm worden.
Wat tomaten betreft ben ik het niet helemaal met hem eens. Ja, in volle grond kunnen tomaten dieper wortelen. Maar tomaten worden ook rechtstreeks in potgrondzakken geteeld. Die zakkenworden horizontaal gelegd en zijn dan niet eens 20cm diep. Kijk maar eens op https://www.pelckmans.net/nl/blog/groenten/zo-kweek-je-tomaten-in-een-pot/details#:~:text=Tomaten%20in%20een%20(potgrond)zak&text=Reken%20op%2020%20liter%20potgrond,handen%20en%20plant%20je%20tomaat.

Ik heb geen ervaring met druppelsystemen. Ik geef de planten in mijn vierkantemeterbakken individueel water, omdat ik dan heel gedoseerd en zuinig kan werken. (We hebben een hemelwaterput, maar die is niet oneindig.) Wanneer ik op die manier water geef, merk ik meteen ook het onkruid en de slakken op.
Ik lees hier regelmatig verhalen over planten die het loodje leggen door schimmelaantasting, omdat ze in warme, droge periodes te veel water krijgen.
Misschien heb ik te veel schrik van waterschimmels.

Als ik bij het wieden in de buurt van mijn bakken een regenworm tegen kom, leg ik die dikwijls ook in een bak. Maar die bakken staan op de grond en de wormen kunnen er desgewenst ook weer uit. Regenwormen zijn ook maar een van de vele wezentjes die de bodem gezond helpen houden. In een bak die op de grond staat vinden er heel wat vanzelf hun weg in die bak.
Buiten planten verzorgen lukt me meestal goed. Binnen vind ik dat minder vanzelfsprekend. Wanneer we de kamerplanten verplanten merk ik dat de structuur van die grond helemaal anders is: compacter, dichtgeslibd. Ik stel me voor dat grond in verhoogde bedden hetzelfde lot ondergaat.

Maar, zoals al geschreven: ik heb geen ervaring met verhoogde bakken.
dinsdag 8 juni 2021 - 00:58
gerardvand28

Gerardvand28

Bedankt allemaal tot zo ver, ik zal eens goed nadenken wat te doen nu.

Betonvloer is reeds klaar, de betonblokken er op zijn klaar en ben nu bezig met de houten constructie en polystyreen platen.

Dus nu alleen nog folie aanbrengen of waterdicht cement dan het zand/compost.

Ik ben er niet zo happig op om eventueel gaten te gaan boren in de betonvloer voor eventuele overtollige vocht afvoer. het is zo diep dan zou het vocht toch makkelijk kunnen verdampen zeker als ik een vocht meter plaats in de grond?
dinsdag 8 juni 2021 - 21:00
gerardvand28

Tekst aangepast

Gerardvand28

Zo de kas is af.
Echter maar 1 verhoogde bak de andere kant komt een andere keer, veel te veel werk namelijk
Grond 50% zwarte grond opgevuld daarna 40% zwarte grond met compost gemengd.

Heeft iemand tips hoe water te geven is dat 1x heel veel in de zoveel dagen of steeds een klein beetje iedere dag?
We willen nu al is het laat nog wat dingen proberen om te kijken hoe het wordt/groeit.
We hebben net gezaaid in de verhoogde bakken het gaat ons nu om water geven bij het zaaien tot ze opkomen en hoeveel water als ze groeien.
Buiten natuurlijk dat we het ook in de gaten houden als de grond er droog uit ziet.
Vooral bij het zaaien is het nu van belang, hebben jullie tips?

zondag 20 juni 2021 - 20:48
gerardvand28

Gerardvand28

serre/kas update

Biologisch Tuinieren

maandag 9 augustus 2021 - 18:55

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon