menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuw blad Toscaanse jasmijn rood

Ga naar meest recente reactie

Jaap123

Jaap123

Wij hebben meerdere Trachelospermum jasminoides (toscaanse jasmijn) in onze tuin staan. Eén daarvan heeft sinds ongeveer een week ineens best een aantal rode bladeren. Ik las dat dit in de winter vaker kan voorkomen door vorst/koud, maar het is afgelopen week juist warm geweest en andere Toscaanse jasmijnen hebben geen rood blad.
Kan het komen omdat hij te weinig water krijgt? (Zie die andere paarse plant die daar door het hek omhoog komt).

Bloemen & Planten

maandag 6 mei 2024 - 18:31
Jaap123

Jaap123

Zie hier overzichtsfoto van alle drie de planten. De eerste jasmijn heeft trouwens ook best wel wat blad verloren. De tweede heeft de rode bladeren en de derde groeit het beste.
De derde staat het minst in de zon. Het is een hek op het oosten. De eerste twee planten krijgen vanaf uur of 12 al zon. De derde plant vangt hooguit einde van de dag wat direct zonlicht.

Bloemen & Planten

maandag 6 mei 2024 - 18:35
Peterplant

Peterplant

De oorzaak zit in de grond. Er zit een storende laag of verkeerde grond of te veel zand in de grond. Dat rode blad zijn oude bladeren die rood kunnen kleuren, maar de hele plant ziet wat geler en minder vitaal uit.
dinsdag 7 mei 2024 - 00:03
Joukje Smeding

Joukje Smeding

Over ruim een week is hij weer prachtig. Je kunt gerust dat bruine blad weghalen. Kan ik ook niet laten.

Bloemen & Planten

dinsdag 7 mei 2024 - 08:55
Jaap123

Jaap123

@peterplant, dat klopt. De eerste twee planten zien er beiden minder vitaal uit.

Wat voor soort grond heeft hij nodig? En hoe kom ik erachter of we dat nu voldoende hebben?
Het verbaasd me wel dat de grond niet goed zou zijn. We hebben de hele tuin 2-3 jaar terug opnieuw laten doen, dit is helemaal door een hovenier gedaan. Dat is inclusief nieuwe grond aanbrengen geweest.
woensdag 8 mei 2024 - 08:05
Peterplant

Peterplant

Als 2 planten het minder doen en 1 plant goed, is de kans dat er iets in de grond niet goed is groot. Het kan zijn dat er wat dieper, 40 cm of zo, een harde laag in de grond zit. Of erg veel zand, je zult moeten graven om te ontdekken of dat klopt.
woensdag 8 mei 2024 - 22:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon