menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Manieren om zaailingen te beschermen tegen slakken.

Alyssum

Tekst aangepast

Alyssum

Extreem veel slakken dit jaar door het milde natte weer.
Narcissen, tulpen enzo, allemaal aangevreten...

Wat doen jullie om zorgvuldig opgekweekte zaailingen straks te beschermen?
Even de slakkenkorrels buiten beschouwing gelaten.

Wat ik nu ga proberen is; plastic bierbekers, onderkant afsnijden, zijkant beplakken met zeer grof schuurpapier dmv dubbelzijdig plakband.

Ben benieuwd!
dinsdag 16 april 2024 - 20:41
Tuinprins

Tuinprins

Tijdens de opkweek staan de zaailingen op een tafel zodat slakken moeite moeten doen om erbij te kunnen.

Zaailingen pas uit planten als ze al wat groter zijn. Zaailingen wat groter later groeien gaat eigenlijk alleen goed in een kas of folietunnel, in huis krijg je van die slappe, ijle planten.

Zorgen dat je wat reserveplanten hebt mochten de slakken langskomen.

Tijdig beginnen met slakken bestrijden. Afgelopen weken heel wat huisjesslakken om zeep geholpen die op takken in bomen en struiken zaten.


Gegroet, de tuinprins
woensdag 17 april 2024 - 06:29
Zeus

Zeus

Heb zelf om 1 of andere reden dit jaar minder slakken maar ook ik kweek zaailingen op tot stevige plantjes en ik strooi koffiedrab, heb 1 slakje s morgens van mijn capucijners gehaald.
In de voortuin zitten tuinslakken (met de mooie huisjes) op hortensia te zitten(zonder vraat in de buurt)
donderdag 18 april 2024 - 10:14
Alyssum

Tekst aangepast

Alyssum

@Tuinprins; Ik vang ze ook weg, elke ochtend vang ik er tientallen. Maar ik heb ipv van een gazon, verschillende wintergroene bodedembedekkers. Heel mooi, maar een perfecte schuilplaats voor slakken helaas... Er blijven er teveel over dit jaar.

@Zeus; Koffiedrab is een interessante om mee te experimenteren. Op internet zie ik toch overwegend positieve ervaringen.
donderdag 18 april 2024 - 14:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon