- -
http://forum.tuinadvies.be/

Bericht gepost op 17/08/2008 om 12:31 door Matabish (moderator tuinbabbel - Lid sinds Feb 2007 - 5592 berichten geschreven)

de oorwormen beter niet verwijderen. Het zijn grote liefhebbers van bladluizen!!!
Je kan beter een paar keer met je Brugmansia schudden, dan vallen ze er uit.
Bij mij hebben ze dit jaar mijn dahlia's tegen de grond afgevreten, maar mijn andere planten in de buurt zijn voor het eerst sinds jàren luisvrij!!
'k Heb ze uit dankbaarheid een hotelletje (omgekeerde bloempot met wat stro) gegeven waar ze lekker in kunnen overnachten.
Als ze zich daarin verschanst hebben kan je de pot gewoon oppakken en vèr van je brugmansia's, in een ander gedeelte van de tuin neerzetten!

Groetjes,
Matabish.

Bericht gepost op 17/08/2008 om 23:38 door Esem (Moderator fotorubriek - Lid sinds Jun 2006 - 5796 berichten geschreven)

Idd oorwormen of zoals jij ze noemt oorkruipers zijn nuttige insecten.
Hang bij je datura's omgekeerde bloempotjes met daarin stro.
Ze gebruiken deze dan als slaapplaats ipv je Datura,en snachts gaan ze op pad om de bladluis te bestrijden.

Bericht gepost op 12/10/2008 om 18:03 door prediker (Lid tuinadvies - Lid sinds Jul 2008 - 144 berichten geschreven)

Prachtig ,dus het zijn de oorwurmen die het blad en de Klokken van mijn datura aanvreten?
ik kon nooit iets vinden overdag,
bedankt voor jullie tips!
gr prediker