Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

Tortelduifjes
Lid tuinadvies
Lid sinds Aug 2007
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 09/06/2008 om 21:28

Mijn vriend strooit altijd de as van de open haard over het gras!!! kan dat kwaad????

Spuddy
Tuinkenner
Lid sinds May 2007
Digituin: 1 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 10/06/2008 om 10:16
Dit werd door Esem geschreven in een ander topic hieromtrend:

Ik gebruik ook het as van de houtkachel.
Pas op met houtskoolbriketten: je weet niet wat voor chemicaliën daar bij zitten.
Ook alleen hout as gebruiken van onbewerkt hout,geschilderd en bewerkt out is slecht voor de tuin en de natuur in het algemeen.
Ik gebruik alleen as van mijn houtkachel. Houtas bevat geen stikstof, 0-7 procent fosfor, 6-20 procent potassium, 20-53 procent calcium. Er zitten ook sporen mineralen in, zoals koper, zink, mangaan, ijzer. De 'voedingswaarde' varieert dus nogal. Houtas verhoogt de Ph-waarde van je grond. Aanbevolen wordt om houtas in het voorjaar aan te brengen. Spit het door de grond, niet bij jonge aanplant. Wanneer je houtas 's winters buiten bewaart, bescherm het dan tegen regen (tegen 'uitwassen').

Esem
Moderator fotorubriek
Lid sinds Jun 2006
Digituin: 31 planten
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 10/06/2008 om 21:10
Ja zoals Spuddy al aan gaf heb ik dit al uitgebreid beantwoord op een ander topic.
Alle as van hout mag gebruikt worden als het biologisch in orde is.dit wil zeggen dat er geen verf of andere produkten mogen inzitten zoals sapsel om te kleuren of om het hout tegen rot te bewaren.
Zolang het komt van zuiver en onbewerkt hout , kan en mag het gebruikt worden in sier en moestuin.
Eddy,
Vogel op zonne-energie
Houten bloembak
Konijnenhok
Kweekbak op statief
Waterbestendige tape
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Pindasilo - Uil  -  Hen in metaal - tuindecoratie  -  Gans met kop omhoog in metaal ...  -  Haan in metaal - tuindecoratie  -  Gans met kop omlaag in metaal ...
Tuin nu winterklaar maken  -  Bladcompost maken  -   Picea glauca 'Laurin'  -   Ribes uva-crispa 'Hinnonmki Grn'  -   Ribes rubrum 'Stanza'