Ontvang gratis nieuwsbrief
Emailadres
NaametikettenECO insecticideBio-insecticideKniekussens LieveheersbeestkastInsectenhotel
Bladluizen

Naar beneden

jcjab
Lid tuinadvies
Lid sinds Apr 2008
Topic gestart op 15/06/2009 om 11:43

Om bladluizen te bestrijden zonder pesticiden wil ik "insectenhotels" plaatsen en larves van lieveheerbeestjes uitzetten.
Zullen lieveheerbeestjes zomaar daar de weg naartoe vinden of kan ik daartoe meer doen?
Heeft er iemand daar ervaring mee?

Pieter
cactuskenner
Lid sinds Jun 2006
Antwoord op 15/06/2009 om 12:22
Larven van lieveheersbeestjes eten erg veel bladluizen, maar koop aub inheemse soorten. Die exotische soortem vestigen zich heel goed en verdringen de locale soorten.
Polplastron
Tuinkenner
Lid sinds Apr 2009
Antwoord op 16/06/2009 om 18:54
Ik heb geen insectenhotels (enkel een nestblok voor solitaire bijen), maar ik heb wel andere manieren om het lieveheersbeestjes naar de zin te maken ontdekt.

In mijn tuin overwinteren ze onder groenblijvende bodembedekkers en blijkbaar is Stachys byzantina "Silver Carpet" hun favoriet in mijn tuin want daar zitten ze na de winter massaal onder.

De rozen die bij deze plantjes in de buurt staan, worden dan ook maar heel licht aangetast. Overigens komen hier ook massaal sluipwespen voor dit jaar.

Andere dieren die hier de planten komen "schoonmaken" zijn massa's vogels. Ik denk dat de fout die de meeste mensen maken is dat ze bij de eerste aantastingen meteen (al dan niet biologisch) spuiten. De vogels en andere predatoren vinden dan geen eten en zullen bij een latere plaag ook niet standby staan!

Dieren uitzetten om plagen te bestrijden is volgens mij enkel zinvol in serres. Doe aan wisselteelt in de groentetuin en zorg voor een afwisselende beplanting in de siertuin en je voorkomt heel wat problemen.
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Print deze pagina       Disclaimer
Nieuwe pagina 1