Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

Peppody
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2007
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 16/07/2007 om 20:24

Wij hadden in de spouwmuur van het nieuwe gekochte huis een vogelnest zitten wat vorige week is uitgevlogen. Het was een mij onbekende vogel: groter dan een mus, kleiner dan een merel, egaal bruin maar met een rode staart. Toen de jongen vorige week uitvlogen maakten vader en moeder een klikkend geluid naar de jongen en leverde insecten aan. Is dit een braamsluiper? Ik kon het op google eigenlijk niet vinden daar ze op geen van de foto's zo'n rode staart hadden als de exemplaren bij ons.
Ik heb geprobeerd een foto ervan te maken maar dit is het enige (wat te ver af) exemplaar wat gelukt is:

echt niet goed te zien maar misschien kunnen jullie iets met de omschrijving...

minouke
Moderator
Lid sinds May 2007
Digituin: 641 planten
Kreeg 2549 bloemetjes
Antwoord op 16/07/2007 om 20:37
boek "vogels uit de tuin" zie ik een vogeltje met een rood staartje : de zwarte gekraagde roodstaart en houd niet van opgeruimde tuinen

Een moeillijk dilemma als je het vogeltje wilt houden
Peppody
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2007
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 16/07/2007 om 20:44
Echter de gekraagde roodstaart is niet egaal bruin met enkel een rood staartje. Ik zie op Google een wit petje en een rode borst daarbij. Die van ons was echt egaal bruin met enkel een rode staart. Hoewel google ook diverse foto's heeft van de braamsluiper zijn ze allen zonder rode staart en 1 beschrijving zonder foto waar wel de rode staart werd beschreven daarom twijfel ik wat voor een vogel of het is.
Esem
Moderator fotorubriek
Lid sinds Jun 2006
Digituin: 31 planten
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 16/07/2007 om 20:53
Het zou best de zwarte roodstaart kunnen zijn
Het vrouwtje is egaal bruin met rode staart.
Gr Esem,
minouke
Moderator
Lid sinds May 2007
Digituin: 641 planten
Kreeg 2549 bloemetjes
Antwoord op 16/07/2007 om 20:53
Ik zie hier in mijn boekje dat het vrouwtje helemaal bruin is (lichtbruin) met alleen haar staartje rood(oranjeroodachtig niet zuiver rood)
tuintje
Lid tuinadvies
Lid sinds Jul 2007
Digituin: 22 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 16/07/2007 om 21:24
Hallo,

het zal allicht een gekraagde roodstaart zijn hoor ik heb ook een koppeltje hier in de tuin. ze zijn vinnig en vlug maar niet heeel erg schuw. Ik mag wel niet te dicht naderen.
Vorig jaar hebben wij deze ontdekt en zijn we direct gaan zoeken. dus ik ben er bijna zeker van.
ik heb nog geen foto kunnen nemen omdat ik niet voldoende kan inzoemen met mijn aparaatje.

veel plezier met je vogeltjes.
Esem
Moderator fotorubriek
Lid sinds Jun 2006
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 16/07/2007 om 22:43
Ja tuintje
zou natuurlijk ook kunnen maar zonder foto is het moeilijk uitsluitsel te kunnen geven.
Esem,
Helianthus
Tuinkenner
Lid sinds Aug 2006
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 17/07/2007 om 06:37
Ik sluit me qua mening aan bij Esem.
De foto is niet echt scherp dus het kan om beide soorten gaan.
De kans is echter groter dat het de Zwarte Roodstaart is.
Die broedt namelijk veel vaker bij en in huizen.
De Gekraagde Roodstaart is eerder een vogel van structuurrijk loof- en gemengd bos en parklandschap.
Wijfjes van de Gekraagde Roodstaart kunnen gemakkelijk worden verwisseld met de wijfjes van de Zwarte Roodstaart.
Hierin ligt de oorzaak dat late najaars- en winterwaarnemingen van de Gekraagde Roodstaart meestal de Zwarte Roodstaart betreffen, omdat die soms zelfs 's winters overblijft.
De Gekraagde Roodstaart is namelijk een typische zomergast terwijl de Zwarte Roodstaarten deels overwinteren bij ons.

Groetjes, Gert.

Esem
Moderator fotorubriek
Lid sinds Jun 2006
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 17/07/2007 om 10:37
Zo Peppody,
weeral een stapje dichter bij de oplossing.
Klopt wat Helianthus hierboven allemaal duidelijk maakt.
Ik ga zelf ook voor de zwarte roodstaart.
Omdat deze meer voorkomt in bewoonde gedeelte van ons land.
België/Nederland
Gr Esem,
Berken nestkast
Roodstaart deco hout
Rozenboog
Potten 5 liter
Stationsklok op voet
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Egel overwinteringsiglo naturel  -  Drukspuit 8 liter  -  Biologisch afbreekbare folie 1...  -  Spiraalobelisk 150 cm - set va...  -  Spiraalobelisk 120 cm - set va...
Tuinonderhoud komende week  -  Fruit plukken en bewaren  -   Fraxinus excelsior   -   Helianthus tuberosus  -   Oxalis perdicaria (O.lobata)