Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

ru
Lid tuinadvies
Lid sinds Mar 2009
Digituin: 99 planten
Kreeg 1 bloemetjes
Topic gestart op 18/11/2012 om 08:43

hallo,ik heb in mijn tuin een treurberk waaraan een tak te ver naar beneden hangt,
de tak is ongeveer 8 cm diameter.
mijn vraag is wanneer ik deze mag afzagen

alvast bedankt
ru

vloeiende
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 18/11/2012 om 10:45
Beste ru,
Een berk kan je nu gerust snoeien, de plant is in rust, best niet wachten tot voorjaar omdat de sapstroom terug begint en een berk zijn wonde blijft bloeden en onnodig veel sap kan verliezen. Misschien ook eens kijken of er takken zijn die binnen enkele jaren hetzelfde fenomeen geven en hier dan wat vroeger in te grijpen zodat je geen 8 cm takken moet afzagen.
Bombycilla
Lid tuinadvies
Lid sinds Mar 2012
Digituin: 92 planten
Kreeg 88 bloemetjes
Antwoord op 18/11/2012 om 11:50
Berk snoei je liefst in de zomer
WiPe
tuinkenner
Lid sinds Jun 2006
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 18/11/2012 om 12:29
Als je een berk nu snoeit, gaat die snoeiwonde in het voorjaar hoe dan ook bloeden. Je wacht dus best tot in de zomer om die tak weg te snoeien.
roland19
Lid tuinadvies
Lid sinds Nov 2012
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 20/11/2012 om 14:42
Om wonden en bloeden te voorkomen kan je het beste in de zomer snoeien als die vol in het blad staat. Dan heeltb de wond sneller en bloed die niet.

Haal ook direct kruisende takken en dode takken eruit!!!

Succes.
Beugelzaag staal 62 cm
Bindbuis 35 m
Takkenzaag inklapbaar
Snoeischaar met kliksysteem
Konijn snoeiend
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Tuinbeeld engel met drinkschaal  -  Vilt roze 5 meter x 15 cm  -  Tuinierende kabouters - set va...  -  Herlaadbare AAA batterij - 4 s...  -  Multifunctioneel tuingereedsch...
Nieuwste tuintips van lezers  -  Foto's van week 48  -   Pycnanthemum pilosum  -   Pycnanthemum pilosum 'Bees' Friend'  -   Phlox amplifolia 'Pink Painting'