Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Digituin: 47 planten
Kreeg 2 bloemetjes
Topic gestart op 23/03/2012 om 13:10

Ook ik wil graag een minivijver maken van een speciekuip. Er komen geen visjes in. Ik heb in huis al 3 aquariums, maar zeg nooit nooit.

Alleen, waar kan ik de speciekuip het beste plaatsen? Daar waar vrijwel de hele dag zon staat of daar waar tot het begin van de middag schaduw is?

Feniks
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Digituin: 114 planten
Kreeg 59 bloemetjes
Antwoord op 23/03/2012 om 23:00
Het is een beetje afwegen. Bij mij staat die voor het grootste deel van de dag in de schaduw, alleen in de morgen krijgt hij wat zon. Dan heb je minder algen, maar zal bijvoorbeeld je waterlelie niet bloeien...
HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Kreeg 2 bloemetjes
Antwoord op 24/03/2012 om 09:40
Ik heb net een waterlelie gekocht dus ik zal het wel jammer vinden als hij niet zal gaan bloeien. Hmm daar ga ik dan nog even verder over nadenken...
HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Kreeg 2 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 14:23
Ik ben druk aan het spitten geweest. De bak kan nog net niet helemaal tot de rand in de grond. Maar grrr nu zag ik dat er een scheur in de kuip zit.
Zou dat te repareren zijn met bijvoorbeeld siliconenkit?
Feniks
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Kreeg 59 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 16:09
Ik zou die moeite niet doen en een nieuwe kopen. De kans is groot dat die in de winter verder open gaat scheuren (kracht van bevrozen water -> zet uit). En een ingegraven kuip vervangen is veel minder prettig!
HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Kreeg 2 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 19:25
Ik heb een nieuwe en hij staat nu in het gat. Poeh dat was best zwaar om te doen. Nu heb ik aan 1 kant een flink aantal grote stenen gelegd.
Bij de Action kocht ik een waterlelie. Ben benieuwd of die het gaat doen.
Hij staat niet helemaal waterpas, maar ik denk dat dat straks niet zo opvalt als het goed beplant is.
Feniks
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Kreeg 59 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 19:41
Dat komt wel goed! Wat ga je er in en rond zetten?
HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Kreeg 2 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 19:44
Daarvoor ben ik nu even aan het kijken op het forum. Ik heb ik elk geval kikkerbeet in mijn aquarium en dat kan er straks in. Verder vind ik een kievitsbloem èrg mooi. Een beetje vrouwenmantel.
Ik vind een plant met stengels in de vijver ook erg leuk, maar ik weet nog niet helemaal wat.
Feniks
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Kreeg 59 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 19:55
Kievitsbloemen zijn mooi! Die heb ik ook.
Ik heb er ook hosta's gezet en astilbes.
Vlakbij staan ook herfstanemonen en gebroken hartjes. En Heuchera marmelade.
Ondanks de vorst leeft mijn waterlelie nog. Er staan ook wat zuurstofplantjes in en een gele lis. Ik heb nu ook een lisdodde gekocht, ik weet niet of dat dat een goed idee was...want die worden wel groot denk ik
HappyDeez
Lid tuinadvies
Lid sinds Jun 2010
Kreeg 2 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 20:03
Ik heb jouw minivijver al eens gezien( toen jij mij de link stuurde) Ik vind hem supermooi en de foto van jou was voor mij ook de doorslag om het door te zetten.
Staat er een iris op de voorgrond? En welke langbladerige plant staat er naast de plant met de oranje/bruine plant?
Feniks
Lid tuinadvies
Lid sinds Feb 2011
Kreeg 59 bloemetjes
Antwoord op 26/03/2012 om 21:17
Ja dat was een wit kleinsoortig irisje denk ik, maar die kwam niet echt goed tot zijn recht. Heb hem nu in een pot gezet.
En die groene bladeren zijn volgens mij van de wilde hyacinth (bluebells), die duikt hier overal op. Later in de zomer verdwijnt die en maakt plaats voor een herfstanemoon.
Roze drijvende waterlelie
Tuinvlag waterlelie
Roze drijvende waterlelie
Waterlelies
Schermgaas serre/kas
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Luxe houten tuinberging 149 x ...  -  Bladblazer/bladzuiger 3000W He...  -  Bladzuiger/bladblazer 3000W  -  Stuntprijs: Fruithoezen 17x22c...  -  Eminent Garden voor 25L water
Bestrijding van dopluizen  -  Laat algen uw vijver niet onts...  -   Dianthus anatolicus   -   Pterocephalus perennis (parnassi)  -   Elaeagnus × ebbingei 'Gilt Edge'