Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

lo
Lid tuinadvies
Lid sinds Mar 2009
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 04/04/2011 om 18:23

Onlangs heb ik gehoord dat men kalk aan vijverwater mag toevoegen. Dit zou goed zijn om de hardheid van het water op punt te houden, goed voor de afbraak van afvalstoffen, zuurstofgehalte, plantengroei... Geen dure middeltjes van 50 de liter nodig dus. Gewoon kalk.
Iemand ervaring mee?

Polplastron
Tuinkenner
Lid sinds Apr 2009
Digituin: 299 planten
Kreeg 324 bloemetjes
Antwoord op 04/04/2011 om 19:00
Al dat geknoei met waterwaarden is echt niet nodig hoor! Als de planten goed groeien en het waterleven gedijt is er geen enkele reden om dingen in de vijver te gaan kappen.

Overigens is het niet zonder risico: de snelle verandering van waterhardheid kan bij vissen leiden tot shock. In de aquariumwereld is men daar zich heel goed van bewust. In de vijver zal het natuurlijk zo snel niet gaan, maar het is toch iets om eens verder over na te denken.

Verder zijn er ook verschillende soorten kalk en zijn ze niet allemaal hetzelfde van samenstelling.

Groeten,

Pol
lo
Lid tuinadvies
Lid sinds Mar 2009
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 04/04/2011 om 19:16
Dank, Pol, voor dit interessante antwoord. Ik heb vandaag het water getest en kom uit:
PH 7,5 8
GH meer dan 20
KH 2
Vooral laatste waarde is veel te laag. Maar ja, vijver gevuld met grondwater... Hij is nogal groot en het grondwater kreeg ik voor niks van de buurman. En dan komt daar regenwater bij... Ik ben zo dom geweest om water van mijn dakgoten in de vijver te laten om het niveau 's zomers bij te vullen.

En daar zegt u het: als de planten goed groeien...
Last van algen heb ik wonderwel niet, tenzij in het voorjaar wanneer het water 'bloeit', maar dat vind ik niet echt een 'last'. Maar de zuurstofplanten doen het echt niet goed. Ik heb er met bakken tegelijk ingegooid, maar je hebt een vergrootglas nodig om ze te vinden.
jdcoster
Tuinkenner
Lid sinds Jun 2006
Digituin: 601 planten
Kreeg 1778 bloemetjes
Antwoord op 04/04/2011 om 21:50
Waarom zou een vijver periodiek aanvullen met regenwater dom zijn.
Al onze oppervlaktewateren, beken, rivieren, plassen, of het nu de Damse vaart is, of de put van Bellem, worden gevoed met regenwater.
Niemand maakt zich daar zorgen over. Waarom dan met onze vijvertjes wel? Te meer daar het een tamelijk grote vijver betreft zoals u zegt.

Deze vijver wordt altijd bijgevuld met regenwater van mijn dak en dat gaf nooit problemen.
[URL=http://img217.imageshack.us/i/documents3.jpg/]

Uploaded with ImageShack.us
Laten wij ons niet te veel opjutten door de reklamemakers van de fabrikanten en alchemisten. Zij houden ons het ideaalbeeld voor van vijvers met een waterhelderheid zoals bij aquariums. En wij trappen daarin, zitten bang te wezen met lakmoespapiertjes in aanslag en kopen uiteindelijk veel nutteloze spullen.

Ik heb kort na de winter helaas een kruiwagen gedoornd hoornblad en krabbescheer gecomposteerd maar ik kan er nog wel wat missen. Als je wilt ... .
cee
Lid tuinadvies
Lid sinds Aug 2009
Digituin: 84 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 05/04/2011 om 08:30
Dat laatste zinnetje van jdcoster lijkt mij de beste raad voor een goeie vijver.

Een vijver die start in de lente mat een uitgedund plantenrijk dat goed kan groeien, om zo de afvalstoffen te verwerken en die om te zetten in groene planten.

Meer moet dat niet zijn!
Polplastron
Tuinkenner
Lid sinds Apr 2009
Digituin: 299 planten
Kreeg 324 bloemetjes
Antwoord op 05/04/2011 om 11:58
Soms is het ook even zoeken naar de juiste zuurstofplanten voor je vijver. Niet alle zuurstofplanten doen het in alle vijvers even goed. Dat ligt niet alleen aan de hardheid van het water, maar ook aan het licht dat de planten bereikt, de gemiddelde temperatuur, stroming, e.d.

Een vijver die geen problemen heeft, behoeft in elk geval geen middeltjes.

Overigens kan een vijver eventueel ook zonder zuurstofplanten hoor, overige planten halen ook hun voeding uit het water. Natuurlijk zijn zuurstofplanten daar nog beter in en zetten ze CO2 om in zuurstof dat opgenomen wordt door het water. Planten die enkel met hun wortels in het water staan, geven hun zuurstof af aan de lucht.

Groeten,

Pol
lo
Lid tuinadvies
Lid sinds Mar 2009
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 05/04/2011 om 12:15
Op zich is hemelwater inderdaad een zeer natuurlijk gegeven. Maar in een natuurlijke vijver gebeurt de aanvoer van mineralen via de vijverbodem en de aanvoer van beekjes, sloten... en dan mag het al eens goed regenen. Mijn vijver is gewoon een 'bak' belegd met folie.
Overigens bestaat de 'slechte' vijver niet in de natuur. Er zijn vreselijk zure vennen in de venen en alkalische meren in Afrika en toch krioelt het er van het leven. Er zitten gewoon andere beestjes in.
Wilde eend
Kikkerduo op pin
Roze drijvende waterlelie
Metalen kikker
Zuurstofpomp
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Schommelbank - 2 zit  -  Voet voor voederstation 11kg  -  Absorberende waterzak - rood  -  Prikker voor pindasilo hommel/...  -  Tuinbezem met telescopische st...
Tuin nu winterklaar maken  -  Groene aanslag verwijderen  -   Leonurus cardiaca  -   Cucurbita pepo var. styriaca  -   Gaultheria mucronata (Pernettya mucronata) (algemeen)