Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Digituin: 1 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 23/09/2010 om 15:20

Wij hebben onlangs een grote verbouwing achter de rug en wil nu mijn tuin inorde maken.

Ik heb achter nog een mooi stuk tuin liggen van ongeveer 55m lang en ongeveer 20m breed.
Aan de zijkanten staan allemaal bomen, hazelaars, eiken, noorse esdoorns.
Vorige week heb ik dit stuk laten bewerken zodat ik er gazon heb kunnen opzaaien.

Maar wie heeft ideen om mijn tuin in de toekomst mooi in te richten?
Zelf heb ik eigenlijk daar niet zo een inzicht in, ben trouwens een echte leek.

Hierbij zal ik enkele foto´s bij zetten.

Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 23/09/2010 om 15:34
Nog een foto toegevoegd. Vanuit de tegenovergestelde richting gekeken.

Het padje dat je zit lopen zijn tegels die ik nog had liggen. Ik heb deze herbruikt en dienen om naar het toekomstig tuinhuis te gaan.
Rond de tegels is al gazon gezaaid. Padje is 3m breed en de tegels liggen 45 cm van elkaar.
Mijn bedoeling is om er later een soort van pergola van te maken en een bruidsluier overheen te laten groeien.

Momenteel dus allemaal gazon gezaaid.
Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 23/09/2010 om 15:40
Laatste foto:

Foto vanuit het huis naar achtertoe getrokken.

Kan ik nog iets onder de bomen planten om inkijk van de achterbuur te vermijden??
Koeier
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2010
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 23/09/2010 om 16:42
Wauw wat een mooie grote tuin!! Ik vind het heel moeilijk om je daarbij te helpen, een tuin is best persoonlijk, de een houd van een wilde tuin en de andere van een strakke tuin. Begin voor je zelf eens een lijstje te maken met wat je verwacht van een tuin en of je er veel tijd qua onderhoud in wilt steken.

Gr Erik
Matabish
moderator tuinbabbel
Lid sinds Feb 2007
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 23/09/2010 om 17:58
Hallo Gunther,

op ons leerrijke en gezellige maar vreselijk verslavende tuinadviesforum!!

Met zo'n tuin als de jouwe kan je àlle kanten op!
Ga eens een kijkje nemen in de rubriek 'foto's van uw tuin', daar kan je héél veel ideeën opdoen voor alle soorten tuinen!
Voor plantensoorten kan je dan gaan kijken, onderaan onze home-pagina, bij de 'plantengids'.

Warme groetjes,
Matabish.
Gehenna
Tuinkenner
Lid sinds Sep 2010
Digituin: 37 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 23/09/2010 om 18:27
Hallo Gunter,

Wat ik zou doen?
Ik zou zeker rekening houden met de biodiversiteit en de tuin voorzien van vaste (inheemse plaatselijke) planten, een verwilderd hoekje, een waterpartij, een kid's corner (speeltuig, eigen plantjes), decoratieve elementen, enkele blikvangers, eventueel een groentetuin. Maar ieder heeft z'n eigen smaak. Hou je van strakke tuinen, engelse stijl, franse tuinen, wilde tuinen ... Je kan met zo'n oppervlakte zoveel doen!
Wel rekening houden met de grondsoort en aan de hand daarvan de juiste planten kiezen. Dat is iets handiger en milieuvriendelijker dan de grond aan te passen.
De open-tuin-dagen zijn ook interessant om enkele privétuinen te bezoeken en inspiratie op te doen.
Wil je weten hoe het eruit zal zien? Er bestaan schappelijk geprijsde computerprogramma's 'Ontwerp je tuin in 3D' of zo.

Man, ik ben er jaloers op met onze 60m² en hoop in de toekomst je foto's te mogen zien.

Groeten van een leek met overbeplante mini tuin (hihi)
renate67
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2010
Digituin: 180 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 01/10/2010 om 21:33
Hallo Gunther
Als ik zo veel ruimte had zou ik om de inkijk onder de bomen door te verminderen kiezen voor een rij struiken VOOR de bomen (dan groeien ze beter dan onder de bomen). Ik zou kiezen voor verschillende struiken die in verschillende tijden van het jaar bloeien in verschillende kleuren.
Ongeveer in volgorde van bloeien:

Voorjaar:
Forsythia (geel)
Ribes (lichtroze of donkerroze)
Krentenboompje in struikvorm (wit)
Keria (geel)
Boerenjasmijn (wit)
Sering (lila, paars, of wit)

Hele zomer:
Vlinderstruik (paars, lila, roze, wit)
Hortensia (blauw, roze, donkerroze, wit)
Grotere struikrozen (allelei kleuren)

Nazomer:
Hibiscus (allerlei combinaties van roze, lila, blauwpaars, wit)

Renate

Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 01/10/2010 om 22:13
Hoi Renate,

Bedankt voor de namen, kan ik weer verder nadenken.

Ik had ook al gezocht op: anemonen, hostas,
Maar verder kwam ik niet.

Het idee om een soort border te maken voor de rij bomen daar dacht ik zelf ook aan. Evt een border van bloemen en struiken in half schaduw. De zon staat smiddags achter de rij bomen.
Maar hoe breed deze dan moet worden en met welke verschillende planten ik moet werken is nog beetje een raadsel?

toch al bedankt
renate67
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2010
Digituin: 180 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 07/10/2010 om 19:18
Hallo Gunther
Ik zou de struiken border planten op toch minstens zo´n 3meter voor de stammen van de bomen (zodat ze voldoende licht krijgen).
Voor de meeste struiken zou je als ze uitgroeien toch zo´n 2-3m doorsnee moeten rekenen (dat kun je wel vinden als je per soort zoekt).
Daarvoor zou je dan een planten borden met planten tot 1m hoog kunnen maken of hoger als die bloeien in andere tijd als struik waar ze voorstaan
(bv hoge herfstaster kan tot 1,5m hoog worden maar geen enkel probleem als die voor voorjaarsbloeier als ribes of forsythia staat, als de struik bloeit komt de herfstaster misschien pas net wel of nog niet boven de grond).
Hosta´s zijn prima in de schaduw, ik combineer ze bij planten altijd met voorjaarsbollen die blijven (bv narcissen, boshyacintjes, krokussen)
Die bloeien en sterven af tegen de tijd dat de hostas eindelijk boven de grond komen. (dus geen tulpen of hyacinten want die verdwijnen na 1-2seizoenen en dan is je hosta uitgegroeid en kan je er geen nieuwe bollen meer onder/tussen zetten).
Bosanemoontjes doen het ook goed echt onder de bomen, die bloeien en groeien voor de bomen in het blad zitten (zo groeien ze in het bos ook).
Varens zijn natuurlijk ook prima voor onder bomen.
Renate

Renate
Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 04/11/2010 om 21:31
Een tijd geleden heb ik gazon gezaaid. (September) Maar heb toen geen mest in de ondergrond gedaan. Nu heb ik zeer regelmatige plaatsen nog steeds geen gras.
Hoe kan ik nu het beste de gazon nog doorzaaien??

Kan ik nu nog gewoon nog graszaad op die plaatsen strooien of moet ik eerst de grond op een of de andere manier losmaken???
En kan ik nu nog bijzaaien???

Help me want ik wil in het voorjaar een mooi gzaon krijgen
lam
Lid tuinadvies
Lid sinds Apr 2009
Digituin: 46 planten
Kreeg 7 bloemetjes
Antwoord op 04/11/2010 om 21:52
Beste Gunther ,
Nu niet meer doorzaaien , heb geduld. Als je nu doorzaait , heeft het kiemplantje geen kans in de winter.Het is te zwak en winterd uit, zo als dat heet.
Wacht tot het voorjaar (april) en zaai dan door, als het dan nog nodig is.Want sommige graszaden kiemen langzaam . Een voorbeeld daar van is veldbeemd, die doet er weken over om te ontkiemen.
Ook dan kan je een bemesting uitvoeren , er zijn veel meststoffen om te gebruiken daar voor.
Op naar het voorjaar.
Lam
Gunther75
Lid tuinadvies
Lid sinds Sep 2010
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 04/11/2010 om 21:54
Hey Lam,

Bedankt voor je antwoord.
Welke meststoffen kan ik gebruiken. En wanneer mag ik die meststoffen gebruiken??
lam
Lid tuinadvies
Lid sinds Apr 2009
Digituin: 46 planten
Kreeg 7 bloemetjes
Antwoord op 04/11/2010 om 22:17
Beste Gunther
Het bemesten kan al in maart als het voorjaar vroeg is , maar april kan ook.Het is sterk afhankelijk van de bemestingstoestand van de grond, welke meststof je kan nemen. Is er een analyserapport van de grond ?
Om een mooie kleur te krijgen en het gras wat aan te jagen in de groei, kan je goed bloedmeelkorrels gebruiken. Niet goedkoop maar werkt lang en goed en biologisch ook. Gebruiksaanwijzing en hoeveelheden staan meestal op de verpakking.
Tuinnet 2 x 5 m
Verwarmingsdraad
Verwarmingsdraad
Verwarmdraad 8 m
Vorstbeschermingskabel
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Digitale thermo/hygrometer - s...  -  Serre/Kasverwarming Palma - to...  -  Bistroset mozaïek - tafel met ...  -  Phyteuma scheuchzeri - Rapunzel  -  Baptisia australis - Valse ind...
Rammenas  -  Geen kale plekken meer  -   Stenotaphrum secundatum 'Variegatum'   -   Fuchsia 'Prelude'   -   Hebe ?Autumn Glory?