Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

Mandy
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2007
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 03/12/2009 om 18:53

Morgen ga ik weer PAARDENMEST halen. De oude van vorig jaar doe ik over de groententuin en deze kan een jaartje blijven liggen en er gaat een beetje in de compostbakken. Al die lekkere rode wurmen zijn extra activerend voor mijn warme hoop.

Ook wil ik wat hebben voor mijn rozen, maar de vraag is:
-- gaat die mest er NU op (lekkere warme voetjes voor de koude winter) of moet dat pas in maart???

En waar ik paardenmest nog meer voor gebruiken??

Rita1960
1000+ superlid
Lid sinds Mar 2008
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 03/12/2009 om 20:22
Paardenmest en dan vooral de oude (bijna) zwart verteerde kun je overal op gooien. Goed voor de structuur in de grond als er tenminste stro inzit- of heeft gezeten..

Voor wat betreft de rozen.. geen idee heb ze al zo'n 25 jaar niet meer maar ik kan me nog vaag herinneren dat ik de rozen in de late herfst ook heb voorzien van een klein laagje van deze oude mest. Niet ingewerkt, maar door de regen komen de voedingstoffen wel bij de wortels.

Kun je ook in de borders met bloemen kwijt.
Heb hetzelf nog nooit gebruikt tussen de dennen/coniferen maar gelet op de zurige ondergrond die zij preferen zou ik dat ook niet doen...

grt'n,

Rita
Mandy
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2007
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 03/12/2009 om 20:25
Het is paardenmest met VLAS.

Ik heb een 3-tal vierkanten van liguster, ongeveer elk 4X4 meter en daarin staan NU nog steeds witte rozen te bloeien.
Dus die krijgen morgen ook lekker een dun laagje......
Rita1960
1000+ superlid
Lid sinds Mar 2008
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 03/12/2009 om 20:27
is bijna hetzelfde als met stro
Esem
Moderator fotorubriek
Lid sinds Jun 2006
Digituin: 31 planten
Kreeg 3 bloemetjes
Antwoord op 03/12/2009 om 21:18
strooi je mest nu maar aan de voet van de rozen zo is de wortel goed beschermt tegen de te strenge vorst.

Gr Eddy,
Detuinenindemen
Tuinkenner
Lid sinds Jul 2007
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 04/12/2009 om 08:53
Rond de roos graaf je een geultje en de aarde die daar uit komt, werp je tegen de stam, ter bescherming van het entpunt tegen de kou. In de geul doe je in het voorjaar de mest.
Rozenboog Bosrand
Rozenboog
Rozenboog XXL
Rustieke rozenboog
Gotische rozenboog
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Wilde eend met gespreide vleug...  -  Slapende hond SpaniŽl  -  Houten tuinberging 99 x 70 x ...  -  Decoratieve klimmende poes  -  Bloementrap hout 50 x 60 x 56 ...
Bladcompost maken  -  Tafeldecoratie met herfstbloemen  -   Chrysanthemum maximum nanum   -   Rhododendron 'Caroline Allbrook'  -   Choisya ternata 'Goldfinger'