Ontvang Gratis Tuintips

U bent hier : Forum

Naar beneden

Giovanni
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2008
Digituin: 0 planten
Kreeg nog geen bloemen
Topic gestart op 05/05/2008 om 17:53

Hallo
ik heb onlangs een hedelfinger kersenboom gekocht. Nu heb ik een paar vraagjes. Is deze boom een zelf bestuiver of niet? Want soms lees je dat het een zelfbestuiver is en soms dat hem bestuiven moet worden. Aangezien ik in een bosrijke omgeving woon ben ik dan genoodzaakt nog twee kersenbomen aan te planten voor de bestuiving of niet? => aan elke boom kersen hebben.
Daarnaast wanneer kan ik deze boom het beste snoeien is dat vlak na de oogst van de kersen of er best al voor. Het is namelijk een laagstam en wil er een hoogstam van maken.
Welke meststof kan ik het best geven en wanneer en hoeveel evenzeer de bewatering van deze plant in de zomer? Is kalk toevoeging goed voor deze boom? (gele zand= kempen )

Wie heeft hier antwoorden op en kan me helpen groeten

Victor44
1000+ superlid
Lid sinds Jun 2006
Digituin: 167 planten
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 05/05/2008 om 21:35
Een hedelfinger is geen zelfbestuiver,dus moet je er een bestuiver bij planten een kordia,summit of tieton zijn goede bestuivers voor hedelfinger,ofwel moet er in de geburen eentje staan.Kersenbomen moet je best snoeien in augustus september kan ook in maart.Van een laagstam zal je geen hoogstam kunnen maken omdat de onderstam zwakgroeiend is,bij de boomkweker een hoogstam vragen, zijn geent op sterke onderstam.Een kersenboom moet de eerste jaren niet veel meststof krijgen, een beetje kalk heeft hij wel graag.Bij een langdurige droge periode mag je wel regelmatig wat water geven,niet teveel in een keer daar de kersen anders barsten.

Groetjes.Victor
Giovanni
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2008
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 06/05/2008 om 16:44
Dank je voor je reactie victor. Ben je zeker dat een Kordia de hedelfinger kan bestuiven? Aangezien de Kordia een zelf bestuiver is lijkt me dat wel een goed idee om deze te planten maar op deze website zie ik andere informatie
http://www.tuin-wiki.nl/Main/KersenBestuiving
Victor44
1000+ superlid
Lid sinds Jun 2006
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 06/05/2008 om 17:54
Inderdaad staat er op die website dat kordia een zelfbestuiver is,maar dit zal een foutje zijn daar het geen zelfbestuiver is.Kordia is een goede bestuiver voor hedelfinger dank zij een genetisch onderzoek ,tot een verschillende groep behoren van S-allelen,en het bloeitijdstip zeer goed samen valt.

Groetjes.Victor
Giovanni
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2008
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 06/05/2008 om 19:02
Dus als ik het goed begrijp moet ik dan nog een bevruchter vinden die de kordia bevrucht en die tevens door de hedelfinger bevrucht wordt. Zodat ik aan elke boom van kersen kan genieten? mvg Giovanni
Victor44
1000+ superlid
Lid sinds Jun 2006
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 06/05/2008 om 21:33
Neen Giovanni,je hoeft geen andere te zoeken deze twee rassen bevruchten elkaar.
Grtjs Victor
Giovanni
Lid tuinadvies
Lid sinds May 2008
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 07/05/2008 om 10:18
Dank je victor Waar ga je meestal je planten halen? En kan ik deze best vlak naast of op een ruimere afstand planten?
Victor44
1000+ superlid
Lid sinds Jun 2006
Kreeg nog geen bloemen
Antwoord op 07/05/2008 om 16:28
Mijn kerselaars komen allemaal van Jo Nicolaï in Gorsem-St Truiden,behalve enkele die ik zelf geënt heb..Het beste is van ze in de onmiddellijke nabijheid te planten om de beste bestuiving te verkrijgen.
Grtjs Victor
Kersenvliegvallen
prof. vogelverjager
Vogelweringsnet
Tuinnet 4 x 5 m
Schrikballen
Naar boven
Copyright www.tuinadvies.be Brikettenpers of papierpers Print deze pagina       Disclaimer
Trendy bloempot lemoen - hoog  -  Trendy bloempot lemoen - laag  -  Trendy bloempot taupe - hoog  -  Trendy bloempot taupe - laag  -  Houten schaal - naturel
Een buitenkeuken plaatsen  -  Foto's van week 39  -   Ficus benjamina 'Exotica'  -   Sedum spurium 'Tricolor'  -   Chrysosplenium alternifolium